Med udgangspunkt i dokumentarserien ”Politikerløftet 2017-2027” – en 10 år lang fortælling om syv unge politikeres vej mod magten, undersøger denne KUV det kunstneriske, fortællemæssige og demokratiske potentiale i den episk samfundsfortælling.
I KUVens første del udvikler Henrik Vincent Thiesen, Vinca Wiedemann og Lise Birk Pedersen ”Det dokumentariske storylinerum”. Det er et metodeapparat, der er inspireret af fiktionsseriens forfatterrum, men som arbejder på dokumentargenrens præmisser. Rummet er fysisk og er befolket af tre kunstneriske aktører: A-Klipperen, Manuskriptkonsulenten og Instruktøren.
"Det dokumentariske storylinerum" bruges til at undersøge afgrænsede elementer af dokumentarseriens fortælling, analysere og udfolde karakterer, samt til genkendelse og opbygning af tematiske strømninger. Klip indgår som et centralt udviklingsværktøj, der undersøger, udfordrer og forfiner spor i materialet ud fra bl.a. Walter Murchs tanker om, hvordan materialet dikterer fortællingen.
I KUVens anden del udfoldes brugen af Storylinerummet, når karaktererne skal orkestreres, tematikker bestemmes og den episke bue formes. Imens arbejdet pågår, afsøges det, hvordan inddragelse af samfunds- og medievidenskaben, samt tidlig dialog med publikum, kan gøre det kunstneriske værk i stand til at indgå i en demokratisk samtale med sit publikum. Der inviteres samfunds-, film- og medieforskere ind i storylinerummet for at identificere tendenser i politikerrollens udvikling og kvalificere fortællingens bredde og væsentlighed.
Med udgangspunkt i det klippede materiale fra storylinerummet, vil vi undersøge, hvad der sker, når det dokumentariske materiale går i dialog med sit publikum midt i tilblivelsesprocessen. Hvilke spørgsmål virker vedkommende og væsentlige på publikum? Og kan publikums/vælgerens/borgerens egne spørgsmål vise sig at blive til en central del af fortællingen?
KUVens sigte er at undersøge, hvad der skal til for at opnå kombinationen af en forførende og inddragende filmfortælling, der samtidig peger ind i ”den demokratiske samtale”. Vi arbejder samtidig med metodeundersøgelse og på at udvikle et nyt metodeapparat for den dokumentariske seriefortælling, som der kan undervises i på Filmskolen.