Her på siden kan du finde generelle oplysninger og information om optag, som gælder for alle Filmskolens uddannelser.
Længere nede på siden finder du fagspecifikke ansøgningskrav og datoer for de enkelte uddannelsers optagelsesproces.
Det er vigtigt, at du læser det hele, inden du går i gang med din ansøgning. Du kan læse om uddannelserne og studieordningerne her: https://www.filmskolen.dk/uddannelser.
Filmskolens studievejledning kan kontaktes på: studievejledningen@filmskolen.dk.
Information om forberedelse til optagelsesforløbets enkelte trin og eventuelle ændringer mm. vil løbende blive opdateret.
Derfor er det en god ide, at du holder dig opdateret her på siden forud for frister og eventuelle indkaldelser til samtaler eller prøvedage mv.
Du skal ansøge via Kulturministeriets digitale ansøgningsportal. Din ansøgning skal leve op til ansøgningskravene, som de er beskrevet i opgaveformuleringerne under hver uddannelse, og du skal overholde ansøgningsfristen.
Du må kun ansøge én uddannelse pr. optag pr. årgang.
Vær opmærksom på, at Filmskolen ikke modtager fysiske værker. Hvis du arbejder med fysiske materialer, skal du affotografere værket og aflevere digitalt.
Det koster 700 kr. i ansøgningsgebyr at søge ind på Filmskolens uddannelser. Du skal betale gebyret online. Ansøgningsgebyret refunderes ikke.
Hvis du bliver optaget på Filmskolen, forventer vi, at du er i besiddelse af en bærbar computer efter specifikationer fra Filmskolen. Konkrete specifikationer vil blive oplyst i forbindelse med studiestart.
Du skal også være opmærksom på, at der er udgifter forbundet med uddannelsen til f.eks. materialer mv. Der påregnes ca. 2000 kr. i snit pr. semester. Derudover kan der også være udgifter forbundet med eventuelle studierejser eller praktikophold.
Link til ansøgningsportalen bliver offentliggjort på Filmskolens hjemmeside sidst i januar 2025.
På ansøgningsportalen skal du først oprette en profil. Derefter kan du uploade dit materiale, betale ansøgningsgebyret og til sidst indsende ansøgningen.
Vær opmærksom på at få trykket Indsend, efter betalingen er gennemført, ellers modtager Filmskolen ikke din ansøgning.
Filmskolen anbefaler og opfordrer til, at du påbegynder upload af ansøgningsmaterialet i rigtig god tid før ansøgningsfristen. Du kan på din profil på portalen selv tjekke om dit materiale er uploadet, og du kan, frem til ansøgningsfristen, redigere/justere i din ansøgning.
Det største pres på ansøgningsportalen starter ca. 72-48 timer før ansøgningsfristen, og det er derfor en god ide at gå i gang med at uploade og eventuelt redigere så tidligt som muligt.
Ansøgningsfrister for de enkelte uddannelser finder du sammen med ansøgningskravene for de enkelte uddannelser.
Ansøgningskrav for de enkelte uddannelser finder du sammen med ansøgningsfristerne for de enkelte uddannelser.
Optagelse på alle Filmskolens uddannelser forudsætter, at man forstår og taler dansk på et niveau, der gør det muligt at deltage i dansksproget undervisning.
Derfor er det også et krav, at alt ansøgningsmateriale er forståeligt på dansk, og at du har danskkundskaber til at kunne deltage i alle ansøgningsprocessens trin. Ansøgninger på svensk og norsk accepteres med undtagelse af ansøgninger til Manuskriptuddannelsen, hvor ansøgninger skal være på dansk.
Filmskolen accepterer udelukkende følgende formater:
mp4, mov., webm, mpeg, mp3, png og pdf.
Hvis der under de enkelte uddannelsers ansøgningskrav er beskrevet specifikke krav til afleveringsformat, så er det de krav, du skal følge.
Du skal navngive alle dine filer med navn og opgavenummer
Ex.: Anders_Andersen_OPG1
Hvis der under de enkelte uddannelsers ansøgningskrav er beskrevet andre krav til fil-navngivning, så er det dem, du skal følge.
Filer større end 1 GB accepteres ikke.
Filmskolen anbefaler og opfordrer til, at du komprimerer alle mediefiler. Det gælder for alle uddannelser, at det er indholdet og formen på opgaveløsningen, der er i fokus. Den tekniske kvalitet er ikke afgørende for vurderingen af din ansøgning.
Optagelsesudvalgene lægger vægt på en række kriterier i deres bedømmelse af ansøgers faglige og kunstneriske potentiale, herunder om du:
Optagelsesudvalgene vurderer på baggrund af skolens bedømmelseskriterier alle ansøgere individuelt på hvert enkelt trin i optagelsesprocessen.
Du vil under ansøgningsprocessen få svar efter hvert trin via ansøgningsportalen.
Kun hvis du får afslag efter trin 4 (Prøve 2 og 3) eller trin 5 (Samtale 2) kan du få en uddybende begrundelse for afslaget.
Ønsker du at få et begrundet afslag efter trin 4 eller 5 skal du senest to uger efter afslaget skrive til Filmskolens studievejledning på studievejledningen@filmskolen.dk .
Du kan forvente svar inden for ca. to uger.
I år har vi på Den Danske Filmskole ønsket at åbne skolen mere op i forbindelse med ansøgningsforløbet. Dels vil Filmskolen gerne invitere flere ansøgere indenfor på skolen, men vi vil også gerne give ansøgere langvejs fra mulighed for at kunne deltage i en prøvedag uden nødvendigvis at skulle møde fysisk op.
Derfor er den første prøvedag tilrettelagt således, at man som ansøger kan vælge at møde op fysisk på skolen, hvor vi giver en kop kaffe, og så kan man kan møde andre ansøgere, rektor og lærere og få en fornemmelse af skolens rammer. Men man kan også sagtens deltage i prøvedagen hjemmefra og spare en eventuel rejse til et (forhåbentligt) senere trin i processen.
Ansøgere, der møder fysisk op på Filmskolen, og de, der vælger at deltage hjemmefra, er fuldt ud ligestillet i vurderingen af indsatsen på prøvedag 1. Opgaven vil blive vurderet ud fra bedømmelseskriteriet om, hvorvidt ansøger har kunstnerisk skabertrang: altså om ansøger viser lyst og behov for at skabe filmiske fortællinger.
På prøvedag 1 bliver alle ansøgere til alle Filmskolens uddannelser stillet en kort kunstnerisk prøve. Opgaven vil have faglig karakter inden for den uddannelse ansøger har søgt ind på og skal løses på ca. 4 timer.
Prøven udleveres fysisk til de ansøgere, der vælger at møde op på Filmskolen. Vælger man at løse opgaven hjemmefra, vil man modtage prøven elektronisk.
I begge tilfælde skal opgaven løses individuelt og på eget udstyr. Det vil ikke være muligt at opholde sig på Filmskolen, efter opgaven er udleveret.
Først når/hvis man bliver inviteret til prøvedag 1, får ansøger information om, hvornår prøven for den enkelte ansøger starter og slutter, men det vil være i tidsrummet 8.30-17.00.
Information om tilmelding modtages sammen med invitation til prøvedag 1.
Bedømmelseskriterier:
Har kunstnerisk skabertrang
Er nysgerrig på sin samtid
Votering i optagelsesudvalget. Der udvælges et frit antal ansøgere til næste trin.
Bedømmelseskriterier:
Har kunstnerisk skabertrang
Votering i optagelsesudvalget. Der udvælges max 24 ansøgere til næste trin.
Bedømmelseskriterier:
Har kunstnerisk skabertrang
Votering i optagelsesudvalget. Der udvælges max 18 ansøgere til næste trin.
Bedømmelseskriterier:
Har kunstnerisk skabertrang
Er indstillet på samarbede som arbejdsform
Forholder sig reflekterende til egen læring og udvikling
Votering i optagelsesudvalget. Der udvælges max 12 ansøgere til næste trin.
Bedømmelseskriterier:
Forholder sig reflekterende til egen læring og udvikling
Er nysgerrig på sin samtid
Votering i optagelsesudvalget. Der udvælges i 6 ansøger som tilbydes studieplads på den ansøgte
uddannelse.
Vær opmærksom på, at du skal kunne deltage i alle trin i ansøgningsforløbet, og at du skal kunne møde fysisk op på Filmskolen til eventuelle samtaler og prøver.
Du finder datoerne for de enkelte uddannelsers optagelsesforløb under de enkelte uddannelser.
Optagelsesudvalgene består af følgende poster:
• Faglærer fra uddannelsens lærerteam, som også fungerer som stedfortræder for rektor
• Ekstern censor, som er beskikket af Kulturministeriet
• Eksternt udvalgsmedlem med anden faglighed end uddannelsens
• Studenterrepræsentant, som kun deltager på trin 5 (2. samtale)
Udvalgene kan derudover vælge at invitere en ekstra faglærer, fra uddannelsens lærerteam til at deltage optagelsesforløbets trin 4 (Prøve 2 og 3) og/eller trin 5 (Samtale 2).
Udvalgssammensætningen i de respektive udvalg bliver offentliggjort på Filmskolens hjemmeside i starten af 2025 (se under de enkelte uddannelser).
Optagelsesudvalgets afgørelser kan påklages til rektor for Den Danske Filmskole. Det skal ske senest fire uger efter modtagelse af en afgørelse. Rektor afgør klagen og oplyser om yderligere klagevejledning. Er klagen vedrørende den faglige afgørelse om optag på uddannelsen, kan afgørelsen ikke påklages yderligere. Er klagen vedrørende retlige spørgsmål som eksempelvis overholdelse af frister, inhabilitet etc., kan rektors afgørelse påklages til Kulturministeriet senest fire uger fra modtagelsen af afgørelsen. Klagen skal indsendes til studievejledningen@filmskolen.dk med ordet ”klage” i emnefeltet.
På Filmskolen har vi fokus på diversitet og inklusion. Det har vi, fordi vi ønsker lige muligheder for kunstnerisk uddannelse, og fordi vi betragter diversitet som et kreativt og kvalitativt potentiale. Filmskolen har i samarbejde med de andre kunstskoler under Kulturministeriet udarbejdet et charter for diversitet. Her beskrives diversitet som det forhold, at mennesker har forskellige identitetsmarkører, og at alle er formet af deres individuelle baggrunde og oplevelser, bl.a. ift. kønsidentitet, etnicitet, økonomiske, sociale og kulturelle forhold, geografisk baggrund, seksuel orientering samt individuelle psykiske og fysiske forudsætninger.
Med øget fokus på diversitet kan vi kan styrke kvaliteten og relevansen af vores uddannelser, og vi kan herigennem bidrage til at forme fremtidens filmiske fortællinger i nye retninger og med en større mangfoldighed af kunstneriske udtryk og stemmer til gavn for offentligheden og et bredere publikum.
I forbindelse med optag til uddannelserne i 2025 har vi fokus på følgende:
Skolens diversitetscharter kan findes her
Det er et fuldtidsstudie at være studerende på Den Danske Filmskoles uddannelser. Det betyder, at Filmskolen har ca. 37 timers planlagt skema om ugen, og der er 100% mødepligt til alle undervisningsaktiviteter. Undervisningen planlægges hovedsageligt mandag – fredag i tidsrummet 8.30 – 16.30, men du vil opleve, at der i perioder kan være planlagt undervisningsaktiviteter om aftenen og i enkelte weekender.
Alle Filmskolens uddannelser har adresse på Theodor Christensens Plads 1, 1437 Kbh. K, Holmen i København. I nogle tilfælde kan dele af undervisningen i perioder foregå på andre lokationer i både ind- og udland.
Hvis du bliver optaget på Filmskolen skal du regne med at der kan være mer-udgifter forbundet med at være studerende på Filmskolen. Se under: Ansøgningsgebyr og andre udgifter.
Hvis du ikke er EU-statsborger (uden for EU/EØS) skal du betale for uddannelsen. Det koster ca. 25.000 euros pr. semester, og du kan som borger uden for EU kun blive optaget, hvis der bliver oprettet en ekstraordinær studieplads.
Ansøg her.
Faglærer: Dorte Bengtson
Eksternt medlem med anden faglighed: Sebastian Cordes
Ekstern censor (beskikket af Kulturministeriet): David Adler
Studenterrepræsentant (trin 5): David Wedel
Eventuel ekstra faglærer (trin 4 og 5): Carina Randløv
Rektor (trin 5): Kristoffer Hegnsvad.
Din ansøgning skal bestå af følgende:
Du skal aflevere et materiale, hvori der indgår animation.
Du skal selv have skabt det indsendte materiale.
Det er vigtigt, at det er din egen ide, og at du har lavet det indsendte materiale uden hjælp fra andre.
Vi forholder os til dit kunstneriske udtryk, hvad du fortæller og hvordan.
VIGTIGT:
Der kan kun afleveres i én fil i denne opgave.
Aflevering af filmisk materiale (max 7 minutter) eller
Aflevering af spilmateriale (max 7 minutter) skal afleveres som video screen capture.
Lav et visuelt selvportræt og placer det/dig i verden.
Portrættet skal vise din tydelige holdning til verden omkring dig.
Det visuelle udtryk er frit.
Portrættet skal laves af dig alene – dvs. du må ikke samarbejde med andre.
Der må ikke suppleres med tekst.
Vi forholder os til, hvordan du tænker dig selv i forhold til dine omgivelser.
VIGTIGT:
Du må kun aflevere i én fil i denne opgave.
Filmisk materiale (max 3 minutter).
Spilmateriale (max 3 minutter) skal afleveres som video screen capture.
Det er vigtigt at du forbereder dig på at kunne deltage i alle trin i optagelsesforløbet, herunder at du kan møde fysisk op på Filmskolen til eventuelle samtaler og prøver.
Den 20. februar 2025 kl. 12.00: Ansøgningsfrist.
Fra den 21. februar til 27. februar 2025: Optagelsesudvalget gennemser ansøgningsmateriale.
Den 28. februar 2025: Optagelsesudvalget voterer.
Den 3. marts 2025: Forventet svar på trin 1.
Forberedelse: Udarbejdelse af ansøgningsmateriale og rettidig ansøgning via portal.
Den 6. marts 2025: Prøve 1 afholdes. Varighed ca. 4 timer i tidsrummet 08.30-17.00.
Den 7. marts 2025: Optagelsesudvalget gennemser prøvematerialet.
Den 10. marts 2025: Optagelsesudvalget voterer.
Den 11. marts 2025: Forventet svar på trin 2.
Forberedelse:
Du skal have adgang til en bærbar computer/device med adgang til internet samt tekstbehandlingsprogram som f.eks. Word, Pages e.l. Desuden fordrer prøven et billedredigeringsprogram som f.eks Photoshop eller andet gratis alternativ, og du skal kunne åbne, gemme og up/downloade i pdf-format. (husk strøm, stik, oplader mv.).
Møder du fysisk op til prøvedag 1, anbefaler vi, at du har mad og drikke samt tøj, der matcher vejret, og at du har adgang til et byvenligt transportmiddel (fx cykel, løbehjul e.l.)
Transportmidlet er ikke afgørende for opgaveløsningen, men kan bidrage til fleksibilitet, da du skal forlade skolen, når opgaven er blevet udleveret.
Deltager du i prøvedag 1 hjemmefra, er det vigtigt, at du sikrer dig, at du har adgang til et godt og stabilt internet.
Bemærk: Filmskolen udleverer ikke materialer, som er produceret under optagelsesprøverne.
Den 12. marts kl. 12.00: Fremsendelse af CV (kun for ansøgere der indkaldes til samtale 1).
Du skal være opmærksom på, at hvis du bliver indkaldt til samtale 1, skal du forud for samtalen fremsende et CV (ingen referencer eller anbefalinger). Du skal bruge Filmskolens CV-skabelon, og da der vil være kort tid mellem indkaldelse til samtalen og fristen for aflevering af CV’et, er det en god ide at forberede dit CV på forhånd.
Du vil i indkaldelsen til samtalen modtage information om, hvordan du skal aflevere CV’et.
Den 17. og 18. marts 2025: Samtale 1 afholdes. Varighed: ca. 25 minutter i tidsrummet 08.30-17.00.
Samtalen vil tage udgangspunkt i dit ansøgningsmateriale, fremsendt CV, og materialet fra første prøvedag.
Den 19. marts 2025: Optagelsesudvalget voterer.
Den 20. marts 2025: Forventet svar på trin 3.
Forberedelse: Aflevering af CV.
Fra den 25. til den 27. marts 2025: Prøve 2 og 3 afholdes. Varighed 3 dage i tidsrummet 08.30-17.00.
Den 28. marts 2025: Optagelsesudvalget gennemser prøvematerialet.
Den 31. marts 2025: Optagelsesudvalget voterer.
Den 1. april 2025: Forventet svar på trin 4.
Forberedelse: TBA – hold dig opdateret her på siden.
Bemærk: Filmskolen udleverer ikke materialer, som er produceret under optagelsesprøverne.
Den 4. april 2025: Samtale 2 afholdes. Varighed ca. 25 minutter i tidsrummet 08.30-17.00.
Samtalen vil tage udgangspunkt i dig som skabende menneske, din indsats på ansøgningsprocessens samlede trin samt i din motivation for at søge ind på Filmskolen.
Den 7. april 2025: Optagelsesudvalget voterer.
Den 8. april 2025: Forventet svar på trin 5.
Forberedelse: Ingen forberedelse.
Du kan læse om uddannelsen her.
Du kan læse studieordningen for uddannelsen her.
Studieordningen gældende fra august 2025 kan tilgås her.
Spørgsmål vedrørende uddannelsen rettes til faglærer Dorte Bengtson på dbe@filmskolen.dk
Spørgsmål vedrørende proces og ansøgningsplatform rettes til Line Gildam på studievejledningen@filmskolen.dk
Filmskolen besvarer kun på spørgsmål som drejer sig om uddannelserne, optagelsesprocessen og
ansøgningsportalen.
Opdateret 19.02.2025
Ansøg her.
Faglærer: Cecilia Lidin
Eksternt medlem med anden faglighed: Malene Flindt Pedersen
Ekstern censor (beskikket af Kulturministeriet): Patricia Bbaale Bandak
Studenterrepræsentant (trin 5): Lulu Roos
Eventuel ekstra faglærer (trin 4 og 5): Alexander Lind
Rektor (trin 5): Kristoffer Hegnsvad
Ansøgningen skal bestå af følgende:
Du skal aflevere et dokumentarisk filmisk materiale, du selv har instrueret på max 8 minutter.
Vi vil gerne se materiale, som fortæller os noget om, hvad du er optaget af som instruktør og fortæller.
Materialet må godt være fra et længere værk, men du må ikke uploade mere end i alt 8 minutter i denne opgave.
VIGTIGT:
Der må kun afleveres én fil i denne opgave.
Lav et visuelt filmisk selvportræt på max 3 minutter og placér det/dig i verden.
Portrættet skal vise, hvordan du ser og tænker dig selv i forhold til dine omgivelser og din samtid.
Portrættet skal laves af dig alene – dvs. at du ikke må samarbejde med andre.
Opgaven kan ikke suppleres med tekst, men portrættet må godt indeholde enkelte elementer af tekst.
VIGTIGT:
Der må kun afleveres én fil i denne opgave.
Det er vigtigt, at du forbereder dig på at kunne deltage i alle trin i optagelsesforløbet, herunder at du kan møde fysisk op på Filmskolen til eventuelle samtaler og prøver.
Den 19. februar 2025 kl. 12.00: Ansøgningsfrist.
Fra den 20. til 27. februar 2025: Optagelsesudvalget gennemser ansøgningsmateriale.
Den 28. februar 2025: Optagelsesudvalget voterer.
Den 3. marts 2025: Forventet svar på trin 1.
Forberedelse: Udarbejdelse af ansøgningsmateriale og rettidig ansøgning via portal.
Den 6. marts 2025: Prøve 1 afholdes. Varighed ca. 4 timer i tidsrummet 08.30-17.00.
Varighed: ca. 4 timer i tidsrummet 08.30-17.00.
Den 7. og den 10. marts 2025: Optagelsesudvalget gennemser prøvematerialet.
Den 11. marts 2025: Optagelsesudvalget voterer.
Den 12. marts 2025: Forventet svar på trin 2.
Forberedelse:
Du skal have adgang til en bærbar computer/device med adgang til internet samt tekstbehandlingsprogram som f.eks. Word, Pages e.l. og et billedredigeringsprogram som f.eks Photoshop eller andet gratis alternativ. Du skal derudover kunne åbne, gemme og uploade i pdf-format (husk strøm, stik, oplader mv.).
Møder du fysisk op til prøvedag 1, anbefaler vi, at du har mad og drikke samt tøj, der matcher vejret, og at du har adgang til et byvenligt transportmiddel (fx cykel, løbehjul e.l.)
Transportmidlet er ikke afgørende for opgaveløsningen, men kan bidrage til fleksibilitet, da du skal forlade skolen, når opgaven er blevet udleveret.
Deltager du i prøvedag 1 hjemmefra, er det vigtigt, at du sikrer dig, at du har adgang til et godt og stabilt internet.
Bemærk: Filmskolen udleverer ikke materialer, som er produceret under optagelsesprøverne.
Den 13. marts kl. 12.00: Fremsendelse af CV (kun ansøgere der indkaldes til samtale 1).
Du skal være opmærksom på, at hvis du bliver indkaldt til samtale 1, skal du forud for samtalen fremsende et CV (ingen referencer eller anbefalinger). Du skal bruge Filmskolens CV-skabelon og da der vil være kort tid mellem indkaldelse til samtalen og fristen for aflevering af CV’et, er det en god ide at forberede dit CV på forhånd.
Du vil i indkaldelsen til samtalen modtage information om, hvordan du skal aflevere CV’et.
Den 18. og 19. marts 2025. Samtale 1 afholdes. Varighed: ca. 25 minutter i tidsrummet 08.30-17.00.
Samtalen vil tage udgangspunkt i dit ansøgningsmateriale, fremsendt CV, og materialet fra første prøvedag.
Den 20. marts 2025: Optagelsesudvalget voterer.
Den 21. marts 2025: Forventet svar på trin 3.
Forberedelse: Aflevering af CV.
Den 27., 28., og 31. marts 2025: Prøve 2 og 3 afholdes. Varighed: 3 dage i tidsrummet 08.30-17.00.
Den 27. og 31. marts: Fysisk fremmøde.
Den 28. marts: Hjemmeopgave.
Den 1. april 2025: Optagelsesudvalget gennemser prøvematerialet.
Den 2. april 2025: Optagelsesudvalget voterer.
Den 3. april 2025: Forventet svar på trin 4.
Forberedelse: TBA – hold dig opdateret her på siden.
Bemærk: Filmskolen udleverer ikke materialer, som er produceret under optagelsesprøverne.
Den 10. april 2025: Samtale 2 afholdes. Varighed ca. 25 minutter i tidsrummet 8.30-17.00.
Samtalen vil tage udgangspunkt i dig og din indsats på ansøgningsprocessens samlede trin.
Den 11. april 2025: Optagelsesudvalget voterer.
Den 11. april 2025: Forventet svar på trin 5.
Forberedelse: Ingen forberedelse.
Du kan læse om uddannelsen her.
Du kan læse studieordningen for uddannelsen her.
Spørgsmål vedrørende uddannelsen rettes til faglærer Cecilia Birgitta Lidin på cbl@filmskolen.dk
Spørgsmål vedrørende proces og ansøgningsplatform rettes til Line Gildam på studievejledningen@filmskolen.dk
Filmskolen besvarer udelukkende spørgsmål vedrørende uddannelserne, optagelsesprocessen og
ansøgningsportalen.
Opdateret 19.02.2025
Ansøg her.
Faglærer: Josefine Kirkeskov
Eksternt medlem med anden faglighed: Thomas Heinesen
Ekstern censor (beskikket af Kulturministeriet): Annika Berg
Studenterrepræsentant (trin 5): Malthe Emil Kalbakk Elgaard
Eventuel ekstra faglærer (trin 4 og/eller 5): Christina Rosendahl
Rektor (trin 5): Kristoffer Hegnsvad
Din ansøgning skal bestå af følgende:
Motiveret ansøgning:
Præsentér dig selv.
Du kan vælge at lave en skriftlig præsentation eller en filmisk præsentation.
Din præsentation skal omfatte dit syn på verden og på filmkunsten.
Du kan tage udgangspunkt i noget, du er særligt passioneret omkring, en specifik oplevelse som har præget dig, et karaktertræk der kendetegner dig eller noget helt andet.
Det vigtige er, at du laver en præsentation, som fortæller noget om, hvem du er, og hvordan du ser på verden og filmkunst.
VIGTIGT:
Der må kun afleveres én fil i denne opgave.
Skriftlig præsentation (max 2400 anslag inkl. tegn og mellemrum) eller
Filmisk præsentation (max 2 minutter).
Du skal aflevere et filmisk materiale på max 8 minutter.
Materialet skal være ét sammenhængende materiale eller være klippet sammen af op til to forskellige materialer.
Materialet skal være instrueret og initieret af dig. Med initieret mener vi, at det skal være efter din ide. Du må gerne have udviklet det sammen med andre. Det skal være et udtryk for, hvordan du arbejder med fortælling og instruktion.
Der er ingen krav til teknisk eller produktionskvalitet.
Vi interesserer os for fortællingen, og for hvordan du arbejder med filmsproget.
VIGTIGT:
Der skal afleveres en enkelt fil i opgave 2 del 1.
Begrundelse og refleksion over opgave 2 del 1.
Du skal svare på følgende spørgsmål:
Hvad er årsagen til dit valg af ansøgningsmaterialet i opgave 2?
Hvad mener du i særlig grad, du er lykkedes med?
Hvad kunne med fordel være anderledes?
Besvarelsen af Opgave 2 del 2 må ikke overskride 1200 anslag inkl. tegn og mellemrum.
VIGTIGT:
Der skal afleveres en enkelt fil i opgave 2 del 2.
Det er vigtigt, at du forbereder dig på at kunne deltage i alle trin i optagelsesforløbet, herunder at du kan møde fysisk op på Filmskolen til eventuelle samtaler og prøver.
Den 11. februar 2025 kl. 12.00: Ansøgningsfrist
Fra den 12. til 27. februar 2025: Optagelsesudvalget gennemser ansøgningsmateriale.
Den 28. februar 2025: Optagelsesudvalget voterer.
Den 3. marts 2025: Forventet svar på trin 1.
Forberedelse: Udarbejdelse af ansøgningsmateriale og rettidig ansøgning via portal.
Den 6. marts 2025: Prøve 1 afholdes. Varighed ca. 4 timer i tidsrummet 08.30-17.00.
Den 7. og den 10. marts 2025: Optagelsesudvalget gennemser prøvematerialet.
Den 11. marts 2025: Optagelsesudvalget voterer.
Den 12. marts 2025: Forventet svar på trin 2.
Forberedelse:
Du skal have adgang til en bærbar computer/device med mulighed for adgang til internettet. Computeren skal indeholde et tekstbehandlingsprogram (f.eks. Word, Pages e.l.) og et præsentationsprogram til simple præsentationer fx, PowerPoint, Pages, Keynote, Google Slides e.l. (husk strøm, stik, oplader mv. til alle devices).
Du skal kunne åbne, gemme og up/downloade i pdf-format. (husk strøm, stik, oplader mv.).
Det er ikke et krav, men det er en god idé at have adgang til smartphone med kamerafunktion eller et digitalt kamera. Du skal selv via devicen kunne overføre billedmateriale til din computer.
Møder du fysisk op til prøvedag 1, anbefaler vi, at du har mad og drikke samt tøj, der matcher vejret, og at du har adgang til et byvenligt transportmiddel (fx cykel, løbehjul e.l.)
Transportmidlet er ikke afgørende for opgaveløsningen, men kan bidrage til fleksibilitet, da du skal forlade skolen, når opgaven er blevet udleveret.
Deltager du i prøvedag 1 hjemmefr,a er det vigtigt, at du sikrer dig, at du har adgang til et godt og stabilt internet.
Bemærk: Filmskolen udleverer ikke materialer, som er produceret under optagelsesprøverne.
Den 13. marts kl. 12.00: Fremsendelse af CV (kun ansøgere der indkaldes til samtale 1).
Du skal være opmærksom på, at hvis du bliver indkaldt til samtale 1, skal du forud for samtalen fremsende et CV (ingen referencer eller anbefalinger). Du skal bruge Filmskolens CV-skabelon og da der vil være kort tid mellem indkaldelse til samtalen og fristen for aflevering af CV’et, er det en god ide at forberede dit CV på forhånd.
Du vil i indkaldelsen til samtalen modtage information om, hvordan du skal aflevere CV’et.
Den 18. og den 19. marts 2025: Samtale 1 afholdes. Varighed: ca. 25 minutter i tidsrummet 08.30-17.00.
Samtalen vil tage udgangspunkt i dit ansøgningsmateriale, fremsendt CV, og materialet fra første prøvedag.
Den 20. marts 2025: Optagelsesudvalget voterer.
Den 21. marts 2025: Forventet svar på trin 3.
Forberedelse: Aflevering af CV.
Fra den 26. til den 28. marts 2025: Prøve 2 og 3 afholdes. Varighed 3 dage i tidsrummet 08.30-17.00.
Den 31. marts 2025: Optagelsesudvalget gennemser prøvematerialet.
Den 1. april 2025: Optagelsesudvalget voterer.
Den 2. april 2025: Forventet svar på trin 4.
Forberedelse: TBA – hold dig opdateret her på siden.
Bemærk: Filmskolen udleverer ikke materialer, som er produceret under optagelsesprøverne.
Den 3. april kl. 12.00: (kun ansøgere der indkaldes til samtale 2).
Du skal være opmærksom på, at hvis du bliver indkaldt til samtale 2, skal du forud for samtaledagen aflevere et filmisk materiale.
Materialet skal være mellem 5 og 25 minutter.
Materialet skal være sammenhængende og være instrueret af dig.
Materialet må gerne være fra samme projekt, som du har brugt i din ansøgning i opgave 2, men det kan også være noget, vi endnu ikke har set.
Der stilles ingen krav til teknisk kunnen eller produktionskvalitet. Det er dig som instruktør og fortæller, vi interesserer os for.
Da der vil være kort tid mellem indkaldelse til samtalen og fristen for aflevering af materialet, er det en god ide at forberede dig på, hvilket materiale du vil indsende i fald du går videre til den sidste samtale.
Du vil i indkaldelsen til samtalen modtage information om, hvordan du skal aflevere materialet.
Den 8. april 2025: Samtale 2 afholdes. Varighed: ca. 25 minutter i tidsrummet 08.30-17.00.
Samtalen vil tage udgangspunkt i dig og din indsats på ansøgningsprocessens samlede trin.
Den 9. april 2025: Optagelsesudvalget voterer.
Den 10. april 2025: Forventet svar på trin 5.
Forberedelse: Aflevering af filmisk materiale
Du kan læse om uddannelsen her.
Du kan læse studieordningen for uddannelsen her.
Spørgsmål vedrørende uddannelsen rettes til faglærer Josefine Kirkeskov på jkn@filmskolen.dk
Spørgsmål vedrørende proces og ansøgningsplatform rettes til Line Gildam på studievejledningen@filmskolen.dk
Filmskolen besvarer kun på spørgsmål som drejer sig om uddannelserne, optagelsesprocessen og
ansøgningsportalen.
Opdateret 19.02.2025
Ansøg her.
Faglærer og stedfortræder for rektor: Cat Pattinama Colemann.
Eksternt medlem med anden faglighed: Tanja In Wol.
Ekstern censor (beskikket af Kulturministeriet): Adam Wallensten.
Studenterrepræsentant (trin 5): Gerda Falck.
Eventuel ekstra faglærer (trin 4 og 5): Kim Hattesen.
Din ansøgning skal bestå af følgende:
Lav en filmmontage med titlen “FÆLLESSKAB” på max. 3 minutter. Montagen skal vise menneskenes eller rummenes handlinger og tilstande. Montagen skal være dit blik på “FÆLLESSKAB”.
Montagen skal laves solo, med ansøger som eneste skaber – dvs. at der ikke må finde samarbejder med andre fagligheder sted (klip, B-Foto, belyser, grip, colorist, instruktør mfl.).
Klip, grading og musik vægtes IKKE.
På samme måde vægtes valg af kamera heller ikke.
VIGTIGT:
Der må kun afleveres én fil i denne opgave.
Du skal aflevere en opgave efter eget valg. Motiv, tema, formsprog, medie og format er frit.
Med det menes, at du selv vælger, om du vil aflevere:
Filmisk materiale (max. 3 minutter).
Lydmateriale (max. 3 minutter).
Tekst (max 6.000 anslag inkl. tegn og mellemrum).
Stillbilleder (max 9 fotografier ind sat i pdf)
eller andet materiale (max 5 A4-sider som pdf).
VIGTIGT:
Der må kun afleveres én fil i denne opgave.
Det er vigtigt at du forbereder dig på at kunne deltage i alle trin i optagelsesforløbet, herunder at du kan møde fysisk op på Filmskolen til eventuelle samtaler og prøver.
Den 11. februar 2025 kl. 12.00: Ansøgningsfrist.
Fra den 12. til den 27. februar 2025: Optagelsesudvalget gennemser ansøgningsmateriale.
Den 28. februar 2025: Optagelsesudvalget voterer.
Den 3. marts 2025: Forventet svar på trin 1.
Forberedelse: Udarbejdelse af ansøgningsmateriale og rettidig ansøgning via portal.
Den 6. marts 2025: Prøve 1 afholdes. Varighed ca. 4 timer i tidsrummet 08.30-17.00
Den 7. og den 10. marts 2025: Optagelsesudvalget gennemser prøvematerialet.
Den 11. marts 2025: Optagelsesudvalget voterer.
Den 12. marts 2025: Forventet svar på trin 2.
Forberedelse:
Du skal have adgang til eget optageudstyr i form af digitalkamera, kamera i smartphone, iPad eller lignende inkl. alt hvad der dertil hører.
Der er ingen krav til kvaliteten af optageudstyret, men det skal kunne optage levende billeder, og du skal være tryg ved udstyret og kunne operere det uden hjælp fra andre.
Du skal også have adgang til egen bærbar computer/device, som skal kunne komme på nettet. Du skal kunne eksportere/overføre materialer i H264 mp4 format.
Det er vigtigt, at du husker strøm, stik og opladere mv., og det er dit ansvar at sørge for, at udstyret er opladet, og at der er plads på udstyret i form af eksempelvis kort og kortlæser mv..
Møder du fysisk op til prøvedag 1, anbefaler vi, at du har mad og drikke samt tøj, der matcher vejret, og at du har adgang til et byvenligt transportmiddel (fx cykel, løbehjul e.l.)
Transportmidlet er ikke afgørende for opgaveløsningen, men kan bidrage til fleksibilitet, da du skal forlade skolen. når opgaven er blevet udleveret.
Deltager du i prøvedag 1 hjemmefra, er det vigtigt, at du sikrer dig, at du har adgang til et godt og stabilt internet.
Bemærk: Filmskolen udleverer ikke materialer, som er produceret under optagelsesprøverne.
Den 13. marts kl. 12.00: Fremsendelse af CV (kun ansøgere der indkaldes til samtale 1).
Du skal være opmærksom på, at hvis du bliver indkaldt til samtale 1, skal du forud for samtalen fremsende et CV (ingen referencer eller anbefalinger). Du skal bruge Filmskolens CV-skabelon, og da der vil være kort tid mellem indkaldelse til samtalen og fristen for aflevering af CV’et, er det en god ide at forberede dit CV på forhånd.
Du vil i indkaldelsen til samtalen modtage information om, hvordan du skal aflevere CV’et.
Den 18. og 19. marts 2025: Samtale 1 afholdes. Varighed: ca. 25 minutter i tidsrummet 08.30-17.00.
Samtalen vil tage udgangspunkt i dit ansøgningsmateriale, fremsendt CV, materiale fra første prøvedag samt i din motivation for at søge ind på Filmskolen.
Den 20. marts 2025: Optagelsesudvalget voterer.
Den 21. marts 2025: Forventet svar på trin 3.
Forberedelse: Aflevering af CV.
Den 27., 28. og 31. marts 2025: Prøve 2 og 3 afholdes. Varighed: 3 dage i tidsrummet 08.30-17.00.
Den 1. april 2025: Optagelsesudvalget gennemser prøvematerialet.
Den 2. april 2025: Optagelsesudvalget voterer.
Den 3. april 2025: Forventet svar på trin 4.
Forberedelse: TBA – hold dig opdateret her på siden.
Bemærk: Filmskolen udleverer ikke materialer, som er produceret under optagelsesprøverne.
Den 9. april 2025: Samtale 2 afholdes. Varighed ca. 25 minutter i tidsrummet 08.30-17.00.
Samtalen vil tage udgangspunkt i dig og din indsats på ansøgningsprocessens samlede trin.
Den 10. april 2025: Optagelsesudvalget voterer.
Den 11. april 2025: Forventet svar på trin 5.
Forberedelse: Ingen forberedelse.
Du kan læse om uddannelsen her.
Du kan læse studieordningen for uddannelsen her.
Spørgsmål vedrørende uddannelsen rettes til faglærer Cat Pattinama Coleman på cpc@filmskolen.dk
Spørgsmål vedrørende proces og ansøgningsplatform rettes til Line Gildam på studievejledningen@filmskolen.dk
Filmskolen besvarer udelukkende spørgsmål vedrørende uddannelserne, optagelsesprocessen og
ansøgningsportalen.
Opdateret 19.02.2025
Ansøg her.
Faglærer og stedfortræder for rektor: Henrik Thiesen.
Eksternt medlem med anden faglighed: May el-Toukhy.
Ekstern censor (beskikket af Kulturministeriet): Nanna Frank Møller.
Studenterrepræsentant (trin 5): Anna Wistreich.
Din ansøgning skal bestå af følgende:
Du skal aflevere en filmsekvens på 6-10 minutter til en original fortælling som du selv har klippet.
Sekvensen kan være en del af en længere film, eller være en afsluttet film-sekvens, men der må ikke afleveres mere end max. 10 minutter.
Du skal personligt være hovedklipper på den sekvens, du sender ind, og sekvensen må ikke være fra en klippeøvelse.
Derudover er der ikke særlige krav til sekvensens form eller indhold. Det er ikke afgørende, om sekvensen er dokumentarisk eller fiktion.
Det er frit, om den er med eller uden dialog. Sekvensen kan have én, flere eller ingen karakterer, den kan også have fokus på sansninger eller stemninger mv. Det er helt op til dig.
Det afgørende er, at du sender en sekvens, som du selv synes godt om, og som viser os noget om dine styrker og interesser som klipper.
Det er dig som klipper og fortæller, vi gerne vil møde.
VIGTIGT:
Der må kun afleveres én enkelt fil i denne opgave.
Du skal aflevere en skriftlig motiveret uddybning af det indsendte materiale i opgave 1 (max 2400 anslag inkl. tegn og mellemrum).
Besvar følgende:
• Reflektér over de særlige styrker og udfordringer, du lige nu kan få øje på i din indsendte sekvens.
• Forklar kort, hvorfor du har valgt netop denne sekvens.
• Beskriv samarbejdet med at frembringe den indsendte sekvens.
• Beskriv kort særlige temaer, du er optaget af. og hvordan du ønsker, det vil blive oplevet af et publikum.
VIGTIGT:
Der må kun afleveres én enkelt fil i denne opgave.
Det er vigtigt, at du forbereder dig på at kunne deltage i alle trin i optagelsesforløbet, herunder at du kan møde fysisk op på Filmskolen til eventuelle samtaler og prøver.
Den 19. februar 2025 kl. 12.00: Ansøgningsfrist.
Fra den 20. til den 27. februar 2025: Optagelsesudvalget gennemser ansøgningsmateriale:
Den 28. februar 2025: Optagelsesudvalget voterer.
Den 3. marts 2025: Forventet svar på trin 1.
Forberedelse: Udarbejdelse af ansøgningsmateriale og rettidig ansøgning via portal.
Den 6. marts 2025: Prøve 1 afholdes. Varighed ca. 4 timer i tidsrummet 08.30-17.00.
Den 7. marts 2025: Optagelsesudvalget gennemser prøvematerialet.
Den 10. marts 2025: Optagelsesudvalget voterer.
Den 11. marts 2025: Forventet svar på trin 2.
Forberedelse:
Du skal have adgang til en bærbar computer, som kan få adgang til internettet.
Computeren skal indeholde et klippeværktøj eller et redigeringsprogram, som du er bekendt med (det kan være DaVinci, Clipchamp, iMovie eller lignende, som kan hentes gratis på nettet) Du skal kunne up-/downloade og åbne og gemme jpeg- og pdf filer, samt kunne overføre H264 mp4 filer fra din computer til Filmskolens server.
Møder du fysisk op til prøvedag 1, anbefaler vi, at du har mad og drikke samt tøj, der matcher vejret, og at du har adgang til et byvenligt transportmiddel (fx cykel, løbehjul e.l.)
Transportmidlet er ikke afgørende for opgaveløsningen, men kan bidrage til fleksibilitet, da du skal forlade skolen, når opgaven er blevet udleveret.
Deltager du i prøvedag 1 hjemmefra, er det vigtigt, at du sikrer dig, at du har adgang til et godt og stabilt internet.
Bemærk: Filmskolen udleverer ikke materialer, som er produceret under optagelsesprøverne.
Den 12. marts kl. 12.00: Fremsendelse af CV (kun ansøgere der indkaldes til samtale 1)
Du skal være opmærksom på, at hvis du bliver indkaldt til samtale 1, skal du forud for samtalen fremsende et CV (ingen referencer eller anbefalinger). Du skal bruge Filmskolens CV-skabelon, og da der vil være kort tid mellem indkaldelse til samtalen og fristen for aflevering af CV’et, er det en god ide at forberede dit CV på forhånd.
Du vil i indkaldelsen til samtalen modtage information om, hvordan du skal aflevere CV’et.
Den 17. og 18. marts 2025: Samtale 1 afholdes. Varighed: ca. 25 minutter i tidsrummet 08.30-17.00.
Samtalen vil tage udgangspunkt i dit ansøgningsmateriale, fremsendt CV, og materialet fra første prøvedag.
Den 19. marts 2025: Optagelsesudvalget voterer.
Den 20. marts 2025: Forventet svar på trin 3.
Forberedelse: Aflevering af CV.
Fra den 26. til den 28. marts 2025: Prøve 2 og 3 afholdes. Varighed 3 dage i tidsrummet 08.30-17.00.
Den 26. og 28. marts 2025: Fysisk fremmøde.
Den 27. marts 2025: Hjemmeopgave.
Den 31. marts 2025: Optagelsesudvalget gennemser prøvematerialet.
Den 1. april 2025: Optagelsesudvalget voterer.
Den 2. april 2025: Forventet svar på trin 4.
Forberedelse: TBA – hold dig opdateret her på siden.
Bemærk: Filmskolen udleverer ikke materialer, som er produceret under optagelsesprøverne.
Den 8. april 2025: Samtale 2 afholdes. Varighed ca. 25 minutter i tidsrummet 08.30-17.00.
Samtalen vil tage udgangspunkt i dig og din indsats på ansøgningsprocessens samlede trin.
Den 9. april 2025: Optagelsesudvalget voterer.
Den 10. april 2025: Forventet svar på trin 5.
Forberedelse: Ingen forberedelse
Du kan læse om uddannelsen her.
Du kan læse studieordningen for uddannelsen her
Spørgsmål vedrørende uddannelsen rettes til faglærer Henrik Thiesen på hth@filmskolen.dk
Spørgsmål vedrørende proces og ansøgningsplatform rettes til Line Gildam på studievejledningen@filmskolen.dk
Filmskolen besvarer udelukkende spørgsmål vedrørende uddannelserne, optagelsesprocessen og
ansøgningsportalen.
Opdateret 19.02.2025
Ansøg her.
Faglærer og stedfortræder for rektor: Kim Leona.
Eksternt medlem med anden faglighed: Ulaa Salim.
Ekstern censor (beskikket af Kulturministeriet): Karina Dam.
Studenterrepræsentant (trin 5): Stine Likodelle.
Eventuel ekstra faglærer (trin 4 og 5): Maya Ilsøe.
Din ansøgning skal bestå af følgende:
Du skal skrive ca. en halv A4-side om dig selv og dit syn på din omverden. Du skal skrive om noget, som du synes er vigtigt og relevant for dig.
Du kan tage udgangspunkt i noget, du er særligt passioneret omkring. Det kan være en specifik oplevelse, et vigtigt minde som har påvirket dig eller noget helt andet. Det er op til dig, men det vigtige er, at du viser os noget om, hvem du er.
VIGTIGT:
Der må kun afleveres én fil i denne opgave.
Opgaven skal skrives i Courier new punkt 12, og må ikke overstige 1200 anslag inkl. mellemrum og tegnsætning.
Ansøgninger, der ikke overholder disse krav, vil ikke komme i betragtning.
Del 1 - Skriv en Idé til en filmisk fortælling.
Det kan være en idé til en spillefilm eller til et serielt format.
VIGTIGT:
Opgave 2 del 1 skal skrives i Courier new punkt 12. og må ikke overstige 800 anslag inkl. mellemrum og tegnsætning.
Del 2 - Skriv en scene fra din idé til en filmisk fortælling i opgave 2 del 1.
Skriv en scene med dialog, der kunne indgå i din filmiske fortælling fra opgave 2 del 1. Den bærende hovedkarakter skal indgå i scenen.
Scenen skal skrives i et manuskriptformateret skriveprogram. Det kan være manuskriptskrivnings programmer som Final draft, Screenwriter, eller Celtx og må max fylde 2 manuskriptsider.
VIGTIGT:
Der må kun afleveres en fil i opgave 2.
Besvarelsen af del 1 og 2 skal samles og afleveres i én fil.
Ansøgninger, der ikke overholder disse krav, vil ikke komme i betragtning.
Det er vigtigt, at du forbereder dig på at kunne deltage i alle trin i optagelsesforløbet, herunder at du kan møde fysisk op på Filmskolen til eventuelle samtaler og prøver.
Den 11. februar 2025 kl. 12.00: Ansøgningsfrist.
Fra den 12. til den 27. februar 2025: Optagelsesudvalget gennemser ansøgningsmateriale.
Den 28. februar 2025: Optagelsesudvalget voterer.
Den 3. marts 2025: Forventet svar på trin 1.
Forberedelse: Udarbejdelse af ansøgningsmateriale og rettidig ansøgning via portal.
Den 6. marts 2025: Prøve 1 afholdes. Varighed ca. 4 timer i tidsrummet 08.30-17.00.
Den 7. og den 10. marts 2025: Optagelsesudvalget gennemser prøvematerialet.
Den 11. marts 2025: Optagelsesudvalget voterer.
Den 12. marts 2025: Forventet svar på trin 2.
Forberedelse:
Du skal have adgang til en bærbar computer med mulighed for adgang til internet. Du skal på din computer have adgang til et manuskriptformateret skriveprogram (manuskriptskrivningsprogrammer som Final Draft, Screenwriter, Celtx eller lignende) Du skal kunne down- og uploade samt åbne og gemme i pdf-format (husk strøm, stik, oplader mv.).
Møder du fysisk op til prøvedag 1, anbefaler vi, at du har mad og drikke samt tøj, der matcher vejret, og at du har adgang til et byvenligt transportmiddel (fx cykel, løbehjul e.l.)
Transportmidlet er ikke afgørende for opgaveløsningen, men kan bidrage til fleksibilitet, da du skal forlade skolen, når opgaven er blevet udleveret.
Deltager du i prøvedag 1 hjemmefra, er det vigtigt, at du sikrer dig, at du har adgang til et godt og stabilt internet.
Bemærk: Filmskolen udleverer ikke materialer, som er produceret under optagelsesprøverne.
Den 13. marts kl. 12.00: Fremsendelse af CV (kun ansøgere der indkaldes til samtale 1)
Du skal være opmærksom på, at hvis du bliver indkaldt til samtale 1, skal du forud for samtalen fremsende et CV (ingen referencer eller anbefalinger). Du skal bruge Filmskolens CV-skabelon, og da der vil være kort tid mellem indkaldelse til samtalen og fristen for aflevering af CV’et, er det en god ide at forberede dit CV på forhånd.
Du vil i indkaldelsen til samtalen modtage information om, hvordan du skal aflevere CV’et.
Den 18. og den 19. marts 2025: Samtale 1 afholdes. Varighed: ca. 25 minutter i tidsrummet 08.30-17.00.
Samtalen vil tage udgangspunkt i dit ansøgningsmateriale, fremsendt CV, og materialet fra første prøvedag.
Den 20. marts 2025: Optagelsesudvalget voterer.
Den 21. marts 2025: Forventet svar på trin 3.
Forberedelse: Aflevering af CV. Derudover skal du medbringe en fysisk genstand, som har eller har haft en særlig betydning for dig. Genstanden behøver ikke at være din egen. Vi vil tage udgangspunkt i din genstand i den første del af samtalen.
Fra den 26. til den 28. marts 2025: Prøve 2 og 3 afholdes. Varighed 3 dage i tidsrummet 08.30-17.00.
Den 31. marts 2025: Optagelsesudvalget gennemser prøvematerialet.
Den 1. april 2025: Optagelsesudvalget voterer.
Den 2. april 2025: Forventet svar på trin 4.
Forberedelse: TBA – hold dig opdateret her på siden.
Bemærk: Filmskolen udleverer ikke materialer, som er produceret under optagelsesprøverne.
Den 8. april 2025: Samtale 2 afholdes. Varighed ca. 25 minutter i tidsrummet 08.30-17.00.
Samtalen vil tage udgangspunkt i dig og din indsats på ansøgningsprocessens samlede trin.
Den 9. april 2025: Optagelsesudvalget voterer.
Den 10. april 2025: Forventet svar på trin 5.
Forberedelse: Ingen forberedelse.
Du kan læse om uddannelsen her.
Du kan læse studieordningen for uddannelsen her.
Spørgsmål vedrørende uddannelsen rettes til faglærer Kim Leona på kle@filmskolen.dk
Spørgsmål vedrørende proces og ansøgningsplatform rettes til Line Gildam på studievejledningen@filmskolen.dk
Filmskolen besvarer udelukkende spørgsmål vedrørende uddannelserne, optagelsesprocessen og
ansøgningsportalen.
Opdateret 19.02.2025
Ansøg her.
Faglærer og stedfortræder for rektor: Per Damgaard.
Eksternt medlem med anden faglighed: Karoline Lyngbye.
Ekstern censor (beskikket af Kulturministeriet): Ditte Milsted.
Studenterrepræsentant (trin 5): Ulrikke Xenia Sandby.
Eventuel ekstra faglærer (trin 4 og 5): Jonas Frederiksen.
Din ansøgning skal bestå af følgende:
Max. 6.000 anslag i alt inkl. tegn og mellemrum.
Du skal aflevere en skriftligt motiveret ansøgning, der besvarer følgende:
• Hvorfor søger du ind på Filmskolen netop nu?
• Hvilken del af producerens arbejdsfelt er du særligt optaget af og hvorfor?
• Beskriv din vision som producer og forklar, hvordan du mener produceruddannelsen på Filmskolen kan bidrage til realisering af denne.
• Hvad er du i et kunstnerisk perspektiv inspireret af i øjeblikket?
• Angiv 3 film i prioriteret rækkefølge, som har gjort væsentligt indtryk på dig, og som du synes repræsenterer din særlige interesse inden for den filmiske fortælling.
Dit valg skal ikke begrundes!
VIGTIGT:
Der må kun afleveres én fil i denne opgave.
Max 8.000 anslag i alt inkl. tegn og mellemrum.
Du skal lave et skriftligt ideoplæg til en spillefilm eller TV-serie.
Ideen kan både være en original ide eller være baseret på et eksisterende forlæg – eksempelvis et bogforlæg.
Du skal beskrive indhold (fortællingen, hovedkarakterer og tematikker) samt din vurdering af publikumspotentiale – hvem skal se det, og hvilket afgørende indtryk skal det gøre på dem.
Ideoplægget vil blive læst som en konkret eksemplificering af din filmkunstneriske og fortællermæssige vision som producer.
VIGTIGT:
Der må kun afleveres én fil i denne opgave.
Det er vigtigt, at du forbereder dig på at kunne deltage i alle trin i optagelsesforløbet, herunder at du kan møde fysisk op på Filmskolen til eventuelle samtaler og prøver.
Den 20. februar 2025 kl. 12.00: Ansøgningsfrist.
Fra den 21. til den 27. februar 2025: Optagelsesudvalget gennemser ansøgningsmateriale.
Den 28. februar 2025: Optagelsesudvalget voterer.
Den 3. marts 2025: Forventet svar på trin 1.
Forberedelse: Udarbejdelse af ansøgningsmateriale og rettidig ansøgning via portal.
Den 6. marts 2025: Prøve 1 afholdes. Varighed ca. 4 timer i tidsrummet 08.30-17.00.
Den 7. marts 2025: Optagelsesudvalget gennemser prøvematerialet.
Den 10. marts 2025: Optagelsesudvalget voterer.
Den 11. marts 2025: Forventet svar på trin 2.
Forberedelse:
Du skal have adgang til en bærbar computer med mulighed for adgang til internet samt tekstbehandlingsprogram som f.eks. Word, Pages e.l., og du skal kunne åbne, gemme og uploade i pdf-format. (husk strøm, stik, oplader mv.).
Møder du fysisk op til prøvedag 1 anbefaler vi, at du har mad og drikke samt tøj, der matcher vejret, og at du har adgang til et byvenligt transportmiddel (fx cykel, løbehjul e.l.)
Transportmidlet er ikke afgørende for opgaveløsningen, men kan bidrage til fleksibilitet, da du skal forlade skolen, når opgaven er blevet udleveret.
Deltager du i prøvedag 1 hjemmefra, er det vigtigt, at du sikrer dig, at du har adgang til et godt og stabilt internet.
Bemærk: Filmskolen udleverer ikke materialer, som er produceret under optagelsesprøverne.
Den 12. marts kl. 12.00: Fremsendelse af CV (kun ansøgere der indkaldes til samtale 1)
Du skal være opmærksom på, at hvis du bliver indkaldt til samtale 1, skal du forud for samtalen fremsende et CV (ingen referencer eller anbefalinger). Du skal bruge Filmskolens CV-skabelon og da der vil være kort tid mellem indkaldelse til samtalen og fristen for aflevering af CV’et, er det en god ide at forberede dit CV på forhånd.
Du vil i indkaldelsen til samtalen modtage information om, hvordan du skal aflevere CV’et.
Den 17. og den 18. marts 2025: Samtale 1 afholdes. Varighed: ca. 25 minutter i tidsrummet 08.30-17.00.
Samtalen vil tage udgangspunkt i dit ansøgningsmateriale, fremsendt CV, og materialet fra første prøvedag.
Den 19. marts 2025: Optagelsesudvalget voterer.
Den 20. marts 2025: Forventet svar på trin 3.
Forberedelse: Aflevering af CV.
Fra den 26. til den 28. marts 2025: Prøve 2 og 3 afholdes. Varighed 3 dage i tidsrummet 08.30-17.00.
Den 31. marts 2025: Optagelsesudvalget gennemser prøvematerialet.
Den 1. april 2025: Optagelsesudvalget voterer.
Den 2. april 2025: Forventet svar på trin 4.
Forberedelse: TBA – hold dig opdateret her på siden.
Bemærk: Filmskolen udleverer ikke materialer, som er produceret under optagelsesprøverne.
Den 8. april 2025: Samtale 2 afholdes. Varighed ca. 25 minutter i tidsrummet 08.30-17.00.
Samtalen vil tage udgangspunkt i dig og din indsats på ansøgningsprocessens samlede trin.
Den 9. april 2025: Optagelsesudvalget voterer.
Den 10. april 2025: Forventet svar på trin 5.
Forberedelse: Ingen forberedelse.
Du kan læse om uddannelsen her.
Du kan læse studieordningen for uddannelsen her.
Spørgsmål vedrørende uddannelsen rettes til faglærer Per Damgaard på pdh@filmskolen.dk
Spørgsmål vedrørende proces og ansøgningsplatform rettes til Line Gildam på studievejledningen@filmskolen.dk
Filmskolen besvarer kun på spørgsmål som drejer sig om uddannelserne, optagelsesprocessen og
ansøgningsportalen.
Opdateret 19.02.2025
Ansøg her.
Faglærer og stedfortræder for rektor: Jette Lehmann.
Eksternt medlem med anden faglighed: Stephanie Stål.
Ekstern censor (beskikket af Kulturministeriet): Camilla Silvana Navarro Howalt.
Studenterrepræsentant (trin 5): Mikkel Smidt (producer)
Eventuel ekstra faglærer (trin 4 og 5): Niels Sejer.
Din ansøgning skal bestå af følgende:
Rum og handling (opgaven består af to dele)
1A:
Du skal vælge et rum, du kender fra din hverdag (inde eller ude).
Beskriv og registrer rummet gennem egne fotos og skitser (hvordan ser det ud? Hvad lægger du mærke til? Hvordan opleves det? osv.).
1B:
Du skal vælge en handling, som ikke passer til det rum, du har beskrevet i 1A.
Beskriv den valgte handling gennem egne fotos og skitser.
VIGTIGT:
Opgaven skal afleveres i pdf-format.
Der må kun afleveres én fil i opgave 1 (1A og 1B skal samles i én fil).
Den samlede opgave må ikke overstige i alt 4 A4-sider.
Opgaver, som ikke overholder disse krav, vil ikke komme i betragtning.
Visualitet og inspiration
Du skal aflevere en kunstnerisk visuel opgave. Opgavens tema er: Væggenes Fortællinger.
Med udgangspunkt i et valgfrit kunstværk, som inspirerer dig (værket må ikke være dit eget), skal du skabe et dramatisk rum.
Du må frit vælge, hvilket materiale og hvilke medier, du vil arbejde med (eksempelvis tegning, kollage, model, gips, ler, foto, film mv.).
Opgaven skal løses visuelt. Tekst må altså ikke være det bærende element i opgaven, men opgaven må godt indeholde mindre delelementer af tekst.
Bemærk: Filmskolen modtager ikke fysiske værker. I tilfælde af at du vælger at arbejde med fysiske materialer, skal værket kunne affotograferes og afleveres digitalt i pdf-format.
VIGTIGT:
Aflevering af visuelt/lydligt/filmisk materiale (max 3 minutter).
Aflevering af al andet materiale (max 5 A4-sider i pdf-format).
Der kan udelukkende afleveres i følgende formater: mp4, mov., webm, mpeg, mp3 og pdf.
Der må kun afleveres én fil i opgave 2.
Opgaver, som ikke overholder disse krav, vil ikke komme i betragtning.
Det er vigtigt, at du forbereder dig på at kunne deltage i alle trin i optagelsesforløbet, herunder at du kan møde fysisk op på Filmskolen til eventuelle samtaler og prøver.
Den 19. februar 2025 kl. 12.00: Ansøgningsfrist.
Fra den 20. til den 27. februar 2025: Optagelsesudvalget gennemser ansøgningsmateriale.
Den 28. februar 2025: Optagelsesudvalget voterer.
Den 3. marts 2025: Forventet svar på trin 1.
Forberedelse: Udarbejdelse af ansøgningsmateriale og rettidig ansøgning via portal.
Den 6. marts 2025: Prøve 1 afholdes. Varighed ca. 4 timer i tidsrummet 08.30-17.00.
Den 7. marts 2025: Optagelsesudvalget gennemser prøvematerialet.
Den 10. marts 2025: Optagelsesudvalget voterer.
Den 11. marts 2025: Forventet svar på trin 2.
Forberedelse:
Du skal have adgang til en bærbar computer med mulighed for adgang til internettet. Du skal også bruge en smartphone med kamerafunktion eller et digitalt kamera, og du skal selv via devicen kunne overføre billedmateriale til din computer.
Computeren skal indeholde et tekstbehandlingsprogram, som skal kunne åbne/gemme i .pdf-format.
Computeren skal indeholde et præsentationsprogram til simple præsentationer fx, Pages, Keynote, Google Slides, Canva, InDesign e.l. (husk strøm, stik, oplader mv. til alle devices).
Møder du fysisk op til prøvedag 1, anbefaler vi, at du har mad og drikke samt tøj, der matcher vejret, og at du har adgang til et byvenligt transportmiddel (fx cykel, løbehjul e.l.)
Transportmidlet er ikke afgørende for opgaveløsningen, men kan bidrage til fleksibilitet, da du skal forlade skolen, når opgaven er blevet udleveret.
Deltager du i prøvedag 1 hjemmefra, er det vigtigt, at du sikrer dig, at du har adgang til et godt og stabilt internet.
Bemærk: Filmskolen udleverer ikke materialer, som er produceret under optagelsesprøverne
Den 12. marts kl. 12.00: Fremsendelse af CV (kun ansøgere der indkaldes til samtale 1)
Du skal være opmærksom på, at hvis du bliver indkaldt til samtale 1, skal du forud for samtalen fremsende et CV (ingen referencer eller anbefalinger). Du skal bruge Filmskolens CV-skabelon, og da der vil være kort tid mellem indkaldelse til samtalen og fristen for aflevering af CV’et, er det en god ide at forberede dit CV på forhånd.
Du vil i indkaldelsen til samtalen modtage information om, hvordan du skal aflevere CV’et.
Den 17. og den 18. marts 2025: Samtale 1 afholdes. Varighed: ca. 25 minutter i tidsrummet 08.30-17.00.
Samtalen vil tage udgangspunkt i dit ansøgningsmateriale, fremsendt CV, og materialet fra første prøvedag.
Den 19. marts 2025: Optagelsesudvalget voterer.
Den 20. marts 2025: Forventet svar på trin 3.
Forberedelse: Aflevering af CV.
Fra 25. til den 27. marts 2025: Prøve 2 og 3 afholdes. Varighed 3 dage i tidsrummet 08.30-17.00.
Den 28. marts 2025: Optagelsesudvalget gennemser prøvematerialet .
Den 31. marts 2025: Optagelsesudvalget voterer.
Den 1. april 2025: Forventet svar på trin 4.
Forberedelse: TBA – hold dig opdateret her på siden.
Bemærk: Filmskolen udleverer ikke materialer, som er produceret under optagelsesprøverne.
Den 7. april 2025: Samtale 2 afholdes. Varighed ca. 25 minutter i tidsrummet 08.30-17.00.
Samtalen vil tage udgangspunkt i dig og din indsats på ansøgningsprocessens samlede trin.
Den 8. april 2025: Optagelsesudvalget voterer.
Den 9. april 2025: Forventet svar på trin 5.
Forberedelse: Du skal forberede et kort oplæg på ca. 3 minutter, hvor du reflekterer over din egen rolle på prøvedagene. Du skal forholde dig til, hvad du synes lykkes for dig, og hvad du ville have gjort anderledes, hvis du fik muligheden.
Du kan læse om uddannelsen her.
Du kan læse studieordningen for uddannelsen her.
Spørgsmål vedrørende uddannelsen rettes til faglærer Jette Lehmann Mikkelsen på jlm@filmskolen.dk
Spørgsmål vedrørende proces og ansøgningsplatform rettes til Line Gildam på studievejledningen@filmskolen.dk
Filmskolen besvarer kun på spørgsmål som drejer sig om uddannelserne, optagelsesprocessen og
ansøgningsportalen.
Opdateret 19.02.2025
Ansøg her.
Faglærer og stedfortræder for rektor: Rune Palving.
Eksternt medlem med anden faglighed: Sun Hee Engelstoft.
Ekstern censor (beskikket af Kulturministeriet): Andreas Sandborg.
Studenterrepræsentant (trin 5): Emil Woxen Andersen.
Eventuel ekstra faglærer (trin 5): Peter Schultz.
Din ansøgning skal bestå af følgende:
Du skal aflevere en egen lydmontage (alt skal være lavet af dig selv) med udgangspunkt i temaet FÆLLESSKAB.
Minimum et minut og maksimum to minutter.
Teknikken er underordnet.
Fortællingen er i fokus.
Ingen underlægningsmusik.
Kun musik hvis det optræder naturligt.
Lydmix skal være mono eller stereo.
Du skal aflevere en film eller en podcast på maksimum 8 minutter, eller en max 8-minutters sekvens af et længere værk hvor du skal have bidraget på lydsiden.
Det skal være et stereomix.
Det skal fremgå af navngivningen af filen, hvilken funktion du har haft på materialet. Navngiv filen som følger:
Fornavn_Efternavn_OPG2_plus din funktion
Ex.: Lars_Larsen_OPG2_TM
Tonemester optagelse = TM
Tonemester både optagelse og efterarbejde = TO
Lyddesign = LD
Mix = MI
Lydassistent = LA
VIGTIGT:
Der må kun afleveres en enkelt fil i denne opgave.
Det er vigtigt, at du forbereder dig på at kunne deltage i alle trin i optagelsesforløbet, herunder at du kan møde fysisk op på Filmskolen til eventuelle samtaler og prøver.
Den 20. februar 2025 kl. 12.00: Ansøgningsfrist.
Fra den 21. til den 27. februar 2025: Optagelsesudvalget gennemser ansøgningsmateriale.
Den 28. februar 2025: Optagelsesudvalget voterer.
Den 3. marts 2025: Forventet svar på trin 1.
Forberedelse: Udarbejdelse af ansøgningsmateriale og rettidig ansøgning via portal.
Den 6. marts 2025: Prøve 1 afholdes. Varighed ca. 4 timer i tidsrummet 08.30-17.00.
Den 7. marts 2025: Optagelsesudvalget gennemser prøvematerialet.
Den 10. marts 2025: Optagelsesudvalget voterer.
Den 11. marts 2025: Forventet svar på trin 2.
Forberedelse:
Du skal have adgang til en device, som kan optage lyd og billede. Det må gerne være en smartphone eller en tablet. Du skal kunne aflevere prøvemateriale i Quicktime mp4 format, og du skal kunne uploade materialet til Filmskolens server (det kan være via telefon, eller bærbar computer med netadgang).
Møder du fysisk op til prøvedag 1, anbefaler vi, at du har mad og drikke samt tøj, der matcher vejret, og at du har adgang til et byvenligt transportmiddel (fx cykel, løbehjul e.l.).
Transportmidlet er ikke afgørende for opgaveløsningen, men kan bidrage til fleksibilitet, da du skal forlade skolen. når opgaven er blevet udleveret.
Deltager du i prøvedag 1 hjemmefra, er det vigtigt, at du sikrer dig, at du har adgang til et godt og stabilt internet.
Bemærk: Filmskolen udleverer ikke materialer, som er produceret under optagelsesprøverne.
Den 12. marts kl. 12.00: Fremsendelse af CV (kun ansøgere der indkaldes til samtale 1)
Du skal være opmærksom på, at hvis du bliver indkaldt til samtale 1, skal du forud for samtalen fremsende et CV (ingen referencer eller anbefalinger). Du skal bruge Filmskolens CV-skabelon, og da der vil være kort tid mellem indkaldelse til samtalen og fristen for aflevering af CV’et, er det en god ide at forberede dit CV på forhånd.
Du vil i indkaldelsen til samtalen modtage information om, hvordan du skal aflevere CV’et.
Den 17. og den 18. marts 2025: Samtale 1 afholdes. Varighed: ca. 25 minutter i tidsrummet 08.30-17.00.
Samtalen vil tage udgangspunkt i dit ansøgningsmateriale, fremsendt CV, og materialet fra første prøvedag.
Den 19. marts 2025: Optagelsesudvalget voterer.
Den 20. marts 2025: Forventet svar på trin 3.
Forberedelse: Aflevering af CV.
Fra den 26. til den 28. marts 2025: Prøve 2 og 3 afholdes. Varighed: 3 dage i tidsrummet 08.30-17.00.
Den 26. og den 28. marts 2025: Fysisk fremmøde.
Den 27. marts 2025: Hjemmeopgave.
Den 31. marts 2025: Optagelsesudvalget gennemser prøvematerialet.
Den 1. april 2025: Optagelsesudvalget voterer.
Den 2. april 2025: Forventet svar på trin 4.
Forberedelse: TBA – hold dig opdateret her på siden.
Bemærk: Filmskolen udleverer ikke materialer, som er produceret under optagelsesprøverne.
Den 8. april 2025: Samtale 2 afholdes. Varighed ca. 25 minutter i tidsrummet 08.30-17.00.
Samtalen vil tage udgangspunkt i dig og din indsats på ansøgningsprocessens samlede trin.
Den 9. april 2025: Optagelsesudvalget voterer.
Den 10. april 2025: Forventet svar på trin 5.
Forberedelse: Ingen forberedelse.
Du kan læse om uddannelsen her.
Du kan læse studieordningen for uddannelsen her.
Spørgsmål vedrørende uddannelsen rettes til faglærer Rune Palving på rpa@filmskolen.dk
Spørgsmål vedrørende proces og ansøgningsplatform rettes til Line Gildam på studievejledningen@filmskolen.dk
Filmskolen besvarer kun på spørgsmål, som drejer sig om uddannelserne, optagelsesprocessen og
ansøgningsportalen.
Opdateret 19.02.2025