Hybridfilmen som filmsprog for diasporisk tilværelse i Danmark

Vi ser et behov for tage skridtet videre fra at tale om årsager og konsekvenser af misrepræsentation til at skabe ny viden og udvikle kunstneriske- og didaktiske strategier, der ikke placerer undertrykkelsen i centrum.

Projektet undersøger hybridgenrens potentiale til at repræsentere diasporiske minoriteter i Danmark.

Periode: November 2024 - november 2025.

Hvordan kan man finde kunstneriske og kollektive strategier til at bearbejde følelser og udfordre narrativer om identitet i vores samtid?

KUV-projektet undersøger, om diasporisk tilværelse i Danmark kan få et filmisk udtryk i hybridgenren, der inddrager fiktive og dokumentariske greb, og som rummer et potentiale til at repræsentere følelsesmæssige aspekter af diasporiske erfaringer.

Gruppen bag projektet består af Haena Laura Na, Ribka M. Pattinama Coleman og Cat Pattinama Coleman, der på forskellig vis har diasporisk erfaring i Danmark, ligesom de i deres praksis alle har skildret folk, der befinder sig mellem flere kulturer.

Projektet udspringer af et behov for en forbedret repræsentation af racegjorte minoriteter i vores samtid. I dansk kontekst er medialisering af etniske minoriteter præget af en betydelig under- og misrepræsentation. Det skaber et udtalt behov for andre former for repræsentation af denne gruppe. Meget diskurs om repræsentation har en tendens til at pege på de undertrykkende strukturer, der er årsag til manglende eller misvisende repræsentation. Centralt for projektet er et ønske om, at man forskningsmæssigt og i skabelsen af viden tager skridtet videre, og også udvikler kunstneriske- og didaktiske strategier, der ikke kun placerer undertrykkelsen i centrum.

Undersøgelsen af hybridfilmen som genre sker i forlængelse af andre forskere og kulturarbejdere, der har arbejdet med diaspora som kulturelt fænomen i deres kunstneriske værker, og som bruger den danske samtid som kontekst. Hybridgenren er i det hele taget en voksende fortælleform i det danske filmlandskab i dag og undersøgelsen taler derfor også ind i en stigende interesse for en genre, der forskningsmæssigt er underbelyst.

Samtidig vil projektet etablere internationale samarbejder i Det Globale Syd, der skal give indblik i lokale tilgange til kollektiv filmskabelse og kulturelle tolkninger af hybridgenren.

Haena Laura Na, Ribka M. Pattinama Coleman og Cat Pattinama Coleman

Haena Laura Na er uddannet journalist fra Syddansk universitet og visuel antropolog fra Freie Universität i Berlin. Hun har igennem en årrække arbejdet med repræsentationsspørgsmål, og hvordan historiefortælling kan være bestyrkende for at skabe social forandring. Hvad enten hun underviser, arbejder visuelt, med lyd eller kommunikation, er det centralt for hende at skabe sprog til overhørte erfaringer og skabe en kritisk og omsorgsfuld praksis i felter, der traditionelt er præget af koloniale strukturer.

Ribka M. Pattinama Coleman er studerende på Det Kongelige Danske Kunstakademi og arbejder med temaer såsom omsorg, modstand, mytologi og kolonialismens indflydelse på kulturen i Danmark, Indonesien og Maluku, som hun analyserer gennem prismer såsom mad, ”handel” og hverdagsliv. Ribka er interesseret i, hvordan vi, der lever i diaspora, ofte re-approprierer vores kulturelle arv, som vi ikke længere er i nærheden af.

Cat Pattinama Coleman er uddannet filmfotograf fra Den Danske Filmskole årgang 2015 og arbejder professionelt som filmfotograf på dokumentarfilm, spillefilm og kunstfilm. Cat har udover sit virke dedikeret sin filmiske praksis til skildringen af minoritetspersoner i vores samtid og til at fremme diversitet i den danske filmbranche. Cat er desuden faglærer på filmfotografuddannelsen på Den Danske Filmskole.