30. jul. 2024

Production Design-uddannelsen åbner på Filmskolen med kunstnerisk stærkt faglærerteam

Sofia Stål, Jette Lehmann, Niels Sejer, Jesper Clausen er ansat til at dele fagansvaret for Filmskolens nyoprettede uddannelse i Production Design, som nu er klar til at tage imod det første hold studerende.

Den Danske Filmskole sætter navn på det faglærerteam, der sammen skal opbygge, udvikle og sikre den kunstneriske faglighed og kvalitet på Filmskolens nyeste uddannelse i Production Design, der allerede i næste uge byder de første seks studerende velkommen.

Sofia Stål, Jette Lehmann, Niels Sejer og Jesper Clausen kommer hver især med mange års erfaring fra store danske film- og serieproduktioner, og tilsammen udgør de et alsidigt og kunstnerisk stærkt lærerteam med klare ambitioner om at skabe en uddannelse med internationalt format og tilsnit. Sofia Stål og Jette Lehmann vil varetage den daglige ledelse af uddannelsen, mens de sammen med Niels Sejer og Jesper Clausen vil udvikle de store linjer for uddannelsen.

Tidligere har der været en Production Design-uddannelse været på Det Kongelige Akademi, men i 2021 blev den nedlagt grundet markante besparelser. Det vakte derfor stor glæde i branchen, da regeringen i 2023 besluttede at afsætte 3,3 millioner i år og 2,1 millioner kroner årligt fra 2025–2027 til oprettelsen af den nye Production Design-uddannelse på Den Danske Filmskole.

Med ansættelsen af de nye faglærere kommer Production Design-faget herhjemme til at stå stærkere end nogensinde før, og det kommer uden tvivl til at sætte et markant aftryk, ikke kun på de film, vi fremover ser fra Filmskolen, men på dansk fiktion generelt. De fire faglærere er blandt de absolut dygtigste indenfor deres felt, og hver især har de aktivt været med til at forme og løfte det kunstneriske niveau og visuelle udtryk på store danske film- og serieproduktioner i gennem de sidste mange år. De kommer med forskellige baggrunde og tilgange til faget, så vi får et solidt fagmiljø for et fag i rivende udvikling.

Jette Lehmann

Jette Lehmann er uddannet arkitekt fra Kunstakademiet i København. Hun arbejdede på tegnestuer i London og København, da muligheden for at arbejde med scenografi opstod. Hendes første opgave som production designer var RIGET med Lars von Trier i 1993.
Jette Lehmann har en diplomuddannelse i Kunst og Kulturledelse, har tidligere undervist på Den Norske Filmskolen, Den Danske Filmskole og Station Next. Hun har mere end 35 film og TV produktioner bag sig, og produktionerne tæller nogle af de senere årtiers største danske titler såsom Flammen og Citronen (2008), Melancholia (2011) Lykke Per (2018) Bastarden 2023. Jette Lehmann har modtaget en European Film Award samt både Robert– og Bodilpriser for sit arbejde.

Jesper Clausen

Jesper Clausen er Production Designer og Art director, uddannet designer med en kandidatuddannelsen fra Det Kongelige Akademi i 2012. Jesper har mere end 10 års erfaring inden for film og tv produktion. Han har arbejdet på flere stærke visuelle spillefilm, senest ’Bastarden’ (2023), og ’Viften’ (2023) samt ’Mænd og Høns’ (2015). I 2023 modtog Jesper Henning Bahs Prisen for årets Bedste Scenografi ved Bodil-uddelingen for sit arbejde på den Robert nominerede film ’Du som er i himlen’ (2021), et historisk drama der foregår omkring forrige århundredeskifte på en gård, hvor tro, overtro og ansvar for familien stiller sig i vejen for en piges udlængsel og drømmen om et andet liv. I sit professionelle virke er han optaget af fortællingen og at skabe stærke visuelle koncepter, der understøtter karaktererne og sikrer æstetisk dybde og kant til universerne. Han samarbejder i øjeblikket med filminstruktør og manuskriptforfatter Tea Lindeburg på udviklingen af deres næste spillefilm.

Niels Sejer

Niels Sejer er uddannet arkitekt og scenograf fra Kunstakademiets Arkitekskole og State University of New York/Purchase. Han har været production designer på mere end 30 film og tv-serier i Danmark og i udlandet, blandt andre ‘Hammarskjöld’ og ‘Borgen IV’ med Per Fly, ‘Kollektivet’ med Thomas Vinterberg, ‘En Kongelig Affære’ med Nikolaj Arcel, ‘Flatliners’ og ‘Mænd Der Hader Kvinder’ med Niels Arden, ‘Rock The Kasbah’ med Barry Levinson og ‘Frygtelig Lykkelig’ med Henrik Genz. Niels arbejder i 2024 igen sammen med Per Fly på ‘Reservatet’ og er samtidig i udvikling med flere nye film- og tv-projekter i ind- og udland.

Sofia Stål

Sofia Stål er uddannet fra Kunstakademiets Arkitektskole og Den Danske Scenekunstskole i 2021. Hun har arbejdet internationalt som scenograf med tværkunstneriske scenekunstproduktioner, herunder bl.a. 'Their Future' på Tanzhaus NRW i Düsseldorf, 'Antigone' på Neue Thalia Theater i Halle og 'SEX' på Aveny-T i København. Udover scenekunst har hun arbejdet som production designer på en række kortfilm og modefilm, bl.a. for HAN Kjøbenhavn. Sofia Ståls praksis spænder bredt mellem film og scenekunst, hvor hun repræsenterer en ny generation af visuelle historiefortællere.