NORD er i virkeligheden en kulmination af noget, der har eksisteret længe. For i Norden har vi en lang og rig tradition for at udvikle fortællinger sammen. Internationalt anerkendte og kritikeroste film og tv-serier som ’Broen’, ’Scandinavian Star’, ’Triangle of Sadness’ og ’Verdens værste menneske’ er alle resultater af samarbejder på tværs af landene, både når det kommer til kunstnerisk udvikling, produktion og finansiering.
Og med NORD er den tradition blevet sat på formel med henblik på at fremme et blivende samarbejde på tværs af Den Danske Filmskole, Den Norske Filmskolen og Institutionen för Film och Media ved Stockholms Konstnärliga Högskola. Men også at fremme nye nordiske fortællere, og bidrage til konsolideringen af den særegne nordiske fortællekunst. Og selvfølgelig undersøge, om en sådan overhovedet findes.
Projektet startede i foråret 2022 på Den Danske Filmskoles foranledning og fik vinger takket være rundhåndet støtte af A.P. Møller Fonden. Gennem workshops og seminarer i alle tre lande har fremtidens filmskabere haft mulighed for at opdyrke og kultivere et stærkt netværk på tværs gennem næsten tre år.
Og når Göteborg Film Festival løber af stablen i januar 2025, bliver det den foreløbige kulmination på projektet. Her skal studerende fra de tre skoler nemlig præsentere de Work-In-Progress-projekter, som de har arbejdet med i løbet af NORDs levetid, for et branchepublikum.
”Jeg tror egentlig, de studerende har været mere kærlige overfor hinanden, end de måske er ude på skolerne.”
Lilja Ingolfsdottir
Og for at gøre os klogere på alt det, der har gjort forløbet til noget særligt, og hvorfor det er vigtigt med at pannordisk samarbejde, har vi allieret os med Lilja Ingolfsdottir og Josefine Kirkeskov. Egentlig er Lilja i København som led i en større promoveringsturne for sin anmelderroste spillefilmsdebut ’Elskling’, men hun er også lærer på manuskriptlinjen på Den Norske Filmskolen, og har været med i NORD siden projektets udspring. Josefine Kirkeskov er lærer på instruktørlinjen på Den Danske Filmskole og har været en del af projektet i et års tid. Begge skal de klæde deres studerende på til den pitchrunde, som afvikles på Göteborg Film Festival til januar.
Og det er to rørende enige filmskolelærere, der mødes en mørk, forblæst aften på Den Danske Filmskole. For der er særligt én ting, som projektet har synliggjort værdien af.
”Det har en stor værdi, at man mødes i et kreativt projekt, hvor man egentlig ikke har noget på spil. Så man lærer hinanden at kende i nogle projekter, hvor man leger sig ind i det og har det sjovt med det,” siger Josefine Kirkeskov. Lilja Ingolfsdottir stemmer i:
”Jeg tænker i vældig stor grad, at det vigtigste har været at tage del i et stort kreativt fællesskab, hvor der ikke er noget på spil. Og det har været fantastisk at være en del af.”
Og som studerende på en af de tre nordiske filmskoler kan der være brug for et frit, ubekymret kreativt rum at træde ind i. For ude på skolerne kan der godt snige sig et element af konkurrence ind i hverdagen, hvor de studerendes mange projekter let kommer til at fylde alt.
Og der har NORD givet de studerende en mulighed for at træde ud af deres fastlåste grupper hjemme på skolerne og åbne sig op mod nye kunstneriske fællesskaber og sammenhænge. Og det har ifølge lærerne givet anledning til en større kreativ glæde, også fordi projekterne ikke har været bundet op på en præstation:
”Der er ikke lagt op til, at man skal præstere. Det handler om tillid og at lave noget sammen i et frit kreativt rum. Og det kan man se i deres projekter. I NORD har man kunnet slippe kreativiteten mere fri” siger Lilja Ingolfsdottir. Hun tænker sig lidt om og slutter så:
”Jeg tror egentlig, de studerende har været mere kærlige overfor hinanden, end de måske er ude på skolerne.”
Og for de to lærere, er det da også det kreative samspil, der er kernen i projektet. Men det er klart, at NORD også blev søsat for at imødegå den virkelighed, at indholdsproducenter i små lande er presset fra mange kanter. Derfor er der grund til at stå sammen i Norden, særligt også fordi landene – foruden en rig kulturhistorie – også deler en del fællestræk, hvad finansiering og støttepuljer angår. Der er altså et særligt behov for at styrke den uafhængige, nordiske film, og derfor må NORD siges at være et fagfællesskab til tiden. I virkeligheden kan det virke tosset, at udvekslingen mellem de tre lande ikke har været mere formaliseret før nu.
Og det uforpligtende aspekt ved NORD er en god måde at lære hinanden at kende på, for så kan man trække på hinanden, når man har en konkret film og derfor virkelig har noget på spil
Josefine Kirkeskov
Josefine Kirkeskov kunne da også ønske, at NORD havde eksisteret, dengang hun som nyudklækket filminstruktør fra Den Danske Filmskole stod foran at skulle lave sin egen spillefilmsdebut.
”Det sjove er jo, at min første spillefilm havde en norsk og en svensk skuespiller i hovedrollerne. Så jeg var selv ude at finde nogle samarbejdspartnere, men jeg måtte ligesom starte fra nul. Og det havde helt klart været fedt for mig, at jeg havde haft nogen, jeg kunne ringe til. Nogen, der var samme sted som mig. Det havde da været fantastisk i stedet for, at det var helt ukendt for mig,” siger hun og fortsætter:
”Og det uforpligtende aspekt ved NORD er en god måde at lære hinanden at kende på, for så kan man trække på hinanden, når man har en konkret film og derfor virkelig har noget på spil. Som jeg havde.”
Og skal man tro Lilja Ingolfsdottir, er der også noget, der tyder på, at branchen er ved at spore sig ind på, at mere åbne og frie kreative processer er et ubetinget gode for det færdige produkt.
”Jeg har haft et møde på Nordisk Film i dag, hvor de spurgte meget interesseret til, hvordan man laver et rum, der er tilgængeligt, og som er generøst og kreativt. Og så diskuterede vi ’Skam’, som på en eller anden måde lykkedes så godt, fordi der ikke var noget på spil. Og man formår ofte at forløse en større kreativitet, når der er mindre på spil.”
Den 31. januar må vi så se, om morgendagens ’Skam’-projekt er på trapperne, når de studerende skal pitche deres projekter for branchen. Mindre kan selvfølgelig også gøre det. I hvert fald tyder noget på, at NORD med sin facilitering af det frie, kreative rum og dens styrkelse af nordisk fortællekunst også har en eksistensberettigelse på den anden side af Göteborg Film Festival.
Nord er et ambitiøst samarbejdsprojekt mellem filmskolerne i Danmark, Sverige og Norge, støttet af A.P. Møller Fonden. Samarbejdet blev initieret i foråret 2022 af Den Danske Filmskole, og har i denne omgang løbet over en treårig udviklingsperiode frem til januar 2025, med den klare forventning at skabe et blivende samarbejde på tværs af de tre filmskoler og på sigt med de øvrige filmskoler i resten af Norden.
Projektet har haft til formål at fremme nye, stærke nordiske fortællere og består således af møder mellem studerende fra de tre skolers manuskript-, producer- og instruktørlinje. Hvert møde består af undervisnings- og udviklingsworkshops samt et gennemgående seminar under overskriften ’Nordisk Tænketank,’ hvor en bred vifte af inviterede oplægsholdere fra forskellige fagfelter som litteratur, kunst, film, forskning og politik hver gang bidrager til at skærpe diskussionen og forståelsen af den nordiske kultur og samtid.
Projektet har bestået af følgende:
• NORD I: Workshop og Nordisk Tænketank I: København, efterår 2022
• NORD II: Workshop og Nordisk Tænketank II: Lillehammer, forår 2023
• NORD III: Workshop og Nordisk Tænketank III: Stockholm, efterår 2023
• NORD IIII: Konceptudvikling: København, forår 2024
• NORD IIIII: Præsentation, Göteborg Film Festival, 2025