21. maj 2024

GENERATION åbner med årets Guldbjørn-vinder

Når GENERATION løber af stablen fra 12.–16. juni i København bliver det med fransk-senegalesiske Mati Diops ‘Dahomey’ som åbningsfilm. Filmen vandt hovedprisen på årets Berlinale og kan opleves til festivalens åbning i Empire Bio, hvor Skandinaviens første sorte R&B-kollektiv, Omondo Collective, sørger for toner til efterfesten.

I 2021 bliver 26 artefakter og kulturskatte pakket sirligt ned i kasser på et museum i Paris. Genstandene skal hjem, tilbage til Benin, som de blev stjålet fra i 1892, da landet var en fransk koloni og gik under navnet Dahomey. Men hvad er det for en nation, skattene vender hjem til? Og kan man overhovedet tale om et hjem efter 130 års fangenskab på fremmed territorium?

I Mati Diops hybridværk ‘Dahomey’ lader hun de spørgsmål hænge længselsfuldt i luften ved at puste liv i en træskulptur af Kong Ghezo, som herskede i det vestafrikanske kongedømme inden fængslingen bag de parisiske museumsmure. Med sin forvrængede stemme bliver Kong Ghezo spejlet på hele verdens diaspora og dens fremmedgørelse over for eget hjemland.

‘Dahomey’

"Dahomey’ er ikke en film, der forsøger at give lette svar på de ekstremt komplicerede og konfliktfulde spørgsmål, den stiller. I stedet er det en film, hvor ambivalens og uro får lov til at herske. Og hvor den politiske virkelighed finder en unik kunstnerisk form. En film, der cementerer Mati Diop som en af sin generations vigtigste og mest spændende filmskabere", siger festivalens programlægger Jeppe Kondrup Adelborg.

Efter visningen i Empire Bio fortsætter filmfesten med dj-set af det skandinaviske musikkollektiv Omondo Collective, der har eksisteret siden 2020 med et mål om at bringe sort, afrikansk musik i alle variationer og genrer til Danmark og Skandinavien. Musikkollektivet har spillet på flere af landets store venues og festivaler, blandt andet Vega og Roskilde Festival, og består af fire medlemmer med baggrund i alle hjørner af diasporaen, som bidrager med hver deres deres unikke fortolkning af – og tilgang til – hip-hop og R&B.

Så kom med til åbningsfest i Empire Bio den 12. juni. Visningen starter klokken 19.00, og efter filmen byder vi på kolde drikkevarer fra Depanneur.
Køb din billet her.

Omondo Collective

Stort Mati Diop-fokus

Allerede med sin første spillefilm ‘Atlantics’ (2019), slog Mati Diop igennem som en af sin tids vigtigste og mest originale stemmer, der formår at forene politisk engagement med kunstnerisk kant og vision. Filmen, der omhandler et ungt pars forbudte kærlighed i Dakar, indbragte hende juryens Grand Prix i Cannes, og nu er hun tilbage med endnu et festivalhit, hybridfilmen ‘Dahomey’, som vandt hovedprisen på Berlinalen tidligere i år. Både ‘Atlantics’ og Diops tidligere kortfilm, herunder ‘Atlantique’ (2003), ‘Snow Canon’ (2011) og ‘A Thousand Suns’ (2013) vises på GENERATION, når festivalen sætter fokus på det unikke filmtalent med en stor retrospektiv serie over hendes værker, der alle kan opleves på Filmskolen.

Mati Diop

Om GENERATION

GENERATION blev grundlagt af Den Danske Filmskole i 2023 ud fra ønsket om at etablere et kulturelt samlingspunkt, hvor nye, store tendenser og filmkunsten diskuteres og fremhæves – set fra et ungeperspektiv. I år er festivalen vokset ud af rammerne på Filmskolen, og finder derfor også sted i Empire Bio og Grand Teatret.

I år byder programmet på 20 internationale film fra blandt andet de store, vægtige filmfestivaler i Cannes, Berlin, Venedig, Locarno og Rotterdam. Suppleret med fester, talks og debatter med filmskabere, kunstnere og meningsdannere, der giver nye perspektiver på filmene og på tidens store samtaler.

GENERATION finder sted fra 12.–16. juni og billetter til alle visninger koster 90 kr.