20. jun. 2024

GENERATION 2024 takker af for i år

Projektørlyset er slukket og biografsalene er tomme. GENERATION 2024 er slut efter fem succesfulde dage med fuldt program i både Empire, Grand, Gloria og her på Filmskolen. På kun to år har festivalen for alvor bidt sig fast – ikke mindst i vores hjerter. Så har du festivalblues ligesom os, kan du genbesøge nogle af årets absolutte højdepunkter her i galleriet.

Sidste år udgjorde Filmskolens egne afgangsfilm det helt store trækplaster på GENERATION. Men i år skulle festivalen stå på egne ben med et program, der rettede blikket udad og præsenterede 20 film fra en ny generation af filmskabere fra hele verden. Det var kernen på årets udgave af GENERATION, der ligeledes var vokset ud af rammerne på Filmskolen og var kommet på plakaten hos en række biografer rundt om i byen.

Og det har båret frugt. For på bare to år er det lykkes festivalen at indtage en afgørende vigtig plads i film- og kulturlandskabet herhjemme med en klar ambition om at tage ansvar for filmkunstens nye talenter, der ellers har svært ved at finde vej til de danske biografer.

Foto: Malthe Ivarsson

Over fem dage rullede GENERATION ud i Empire Bio, Gloria, Grand Teatret og på Filmskolen med filmvisninger, fester, talks og debatter. I den mere sensationelle ende lagde det salvadoransk-amerikanske stjernefrø Julio Torres vejen forbi festivalen, efter visningen af hans quirky queer-komedie 'Problemista'. Sammen med filmens danske klipper, Jakob Schulsinger fortalte han om at arbejde med humor og surrealisme som kunstnerisk greb og politisk værktøj.

Det var også lidt af et scoop, da iranske Ali Ahmadzadeh kom til København. Han står bag Locarno-vinderen 'Critical Zone', som er en trippet rejse til Teherans underverden. Da han besøgte Grand Teatret i forbindelse med visningen, fortalte han om filmens tilblivelse, og hvad der er på spil, når man trodser det iranske styres strikse censurregler.

Og så bød programmet også på samtaler mellem nogle af de mest markante kunstnere og meningsdannere her til lands, som gjorde os klogere på alt lige fra filmkunstens fremtid til queerfilmens fremmarch i mainstreamkulturen.

Julio Torres. Foto: Malthe Ivarsson
Ali Ahmadzadeh. Foto: Malthe Ivarsson
Hvad gør en film queer? Panel med Andrea Coloma, Teys Schucany, Las Dyrchrone og May Lifschitz. Foto: Malthe Ivarsson
Panelsamtale om ungdomsfilmens status og fremtid med Kirstine Vinderskov, Sonja Lovdal, Kaspar Munk og Jonas Risvig. Foto: Malthe Ivarsson

Men ingen festival uden fest. Og vi sørgede for at runde alle dage af med et brag.

Til åbningen i Empire Bio ryddede Omondo Collective foyeren og spillede festivalen ind, mens dj Keiria fik tæppet til at lette på Gloria efter visningen af 'Problemista', og så serverede vi sangria i stride strømme i Empire, mens DJ ¡HARTY! satte dansegulvet i bevægelse.

Festerne kulminerede dog om lørdagen herude på Filmskolen, da vi slog dørene op til årets sommerfest og dansede til den lyse morgen til lyden af Bb (Barbro) & Jens Konrad (Lyra Valenza) og trioen SLIM0, som alle leverede årets sommersoundtrack. Tak till alle, der kom ud. Og tak til Brodie Sessions for at gøre festen mulig.

Nu glæder vi os bare til næste år.