5. sep. 2024

Fire prominente ansigter skal uddanne fremtidens manuskriptforfattere

Maya Ilsøe, Rasmus Heisterberg og Emil Nygaard Albertsen står bag manuskripterne til nogle af de seneste årtiers mest markante danske film- og serieproduktioner. Og nu gør de prorektor Kim Leona følgeskab på Den Danske Filmskole, når de fremover tilsammen udgør lærerteamet på manuskriptuddannelsen.

Et nyt hold bestående af nogle af den danske filmbranches mest profilerede manuskriptforfattere skal fremover stå i spidsen for manuskriptlinjen på Den Danske Filmskole. Sammen skal Kim Leona (‘Bænken’, ‘Arven’, ‘Drabet’), Maya Ilsøe (‘Arvingerne’, ‘Margrete den første’), Rasmus Heisterberg (‘Kongekabale’, ‘En kongelig affære’) og Emil Nygaard Albertsen (‘Den skyldige’, ‘Vogter’) udvikle og kvalitetssikre uddannelsen af fremtidens manuskriptforfattere på tværs af film, serier og spil og fortsætte Filmskolens tradition med at uddanne filmbranchens største kreative talenter.

Kim Leona, der siden 2015 har været leder af manuskriptlinjen, vil fortsat varetage den daglige ledelse, mens de tre andre vil spille en central rolle i at udvikle uddannelsens og undervisningens overordnede linjer.

Ansættelsen af det nye lærerteam sker som led i Filmskolens arbejde med at etablere brancheforankrede fagmiljøer rundt om hver af skolens uddannelser. Siden 2021 har 8 af Filmskolens 10 uddannelser således fået tilknyttet et hold af faglærere, der er med til at sikre et bredt metodisk, kunstnerisk og erfaringsmæssigt felt.

Kim Leona

Kim Leona dimitterede fra Den Danske Filmskole som manuskriptforfatter i 1997, og kun tre år efter var hun en af hovedkræfterne bag et decideret nybrud i dansk film; nemlig Per Flys ‘Bænken’ (2000), som indvarslede en hidtil uset realisme, der stod som en kras påmindelse om det klassedelte Danmark. Siden fulgte ‘Arven’ og ‘Drabet’ som fuldendte den prisvindende klassetrilogi, og som alle havde Kim Leona som manusforfatter. Siden fulgte et væld af både film- og serieproduktioner, indtil Kim fra 2007–2010 var projektredaktør på Det Danske Filminstituts talentordning New Danish Screen. Siden tiltrådte herefter som spillefilmkonsulent, indtil hun i 2015 blev ansat som leder af manuskriptlinjen på Den Danske Filmskole.

Maya Ilsøe

Maya Ilsøe dimitterede som manuskriptforfatter fra Filmskolen i 2003, og har siden etableret sig som en af landets mest centrale serieskabere, bl.a. som hovedforfatter på de to julekalendre ‘Pagten’ og ‘Absalons Hemmelighed’, som udstak nye retninger for, hvordan man kan skabe medrivende og engagerende dramatisk indhold for børn. Maya Ilsøe står også bag DR dramaserien ‘Arvingerne’ med Trine Dyrholm i hovedrollen. Serien kørte over tre sæsoner og blev solgt til en lang række lande både i og udenfor Europa, og indkasserede Ilsøe en Robert for Årets danske tv-serie i både 2015 og 2016.
I 2021 genoptog Ilsøe samarbejdet med Trine Dyrholm i det ambitiøse kostumedrama ‘Margrete den første’, der udspillede sig i en svunden, Nordisk storhedstid.

Rasmus Heisterberg

Rasmus Heisterberg er instruktør og manuskriptforfatter. Han dimitterede fra Den Danske Filmskole i 1999, og har siden stået bag manuskripter til mere end 15 spillefilm, hvilket gør ham til en af de mest produktive danske manusforfattere. Hans arbejde tæller bl.a. ‘Mænd der hader kvinder’, der blev nomineret til en BAFTA, ‘Kongekabale’ og ‘En kongelig affære’, hvoraf sidstnævnte blev nomineret til en Oscar og vandt Sølvbjørnen på Berlinalen for bedste manuskript. Heisterbergs næste projekt er Joshua Oppenheimers musical ‘The End’, som har Tilda Swinton og Michael Shannon i de bærende roller.

Emil Nygaard Albertsen

Emil Nygaard Albertsen tog afgang fra Filmskolen som manuskriptforfatter i 2013 med afgangsfilmen ‘Jeg er din’. Siden har han været medskaber bag kultserien ‘Joe Tech’, der kørte på DR i 2018. Året efter udkom Gustav Möllers ‘Den skyldige’, der vakte opsigt for dens formelle stringens, og det i en sådan grad, at den i 2021 fik et amerikansk re-make med Jake Gyllenhaal i hovedrollen. ‘Den skyldige’ blev desuden Oscar-shortlistet og vandt hele syv Robert-statuetter ved prisuddelingen i 2019, blandt andet for bedste originale manuskript. Emil Nygaard Albertsen har senest skrevet manuskriptet til den imødesete ‘Vogter’ med Sidse Babett Knudsen i hovedrollen, som har premiere den 12. september.