Med Tine Fischer som rektor har Den Danske Filmskole siden efteråret 2021 været i gang med et større strategisk udviklingsarbejde med særligt fokus på at styrke skolens uddannelser og skabe brede, brancheforankrede fagmiljøer. Det arbejder begynder nu at bære frugt med ansættelsen af ni nye faglærere, der kommer fra centrale positioner i film- og tv-branchen. Sammen skal de i hold varetage det kunstneriske og ledelsesmæssige ansvar for tre af skolens i alt otte uddannelser.
”Sammen med både ansatte og elever, er Filmskolens ledelse i gang med at gentænke strukturen på vores uddannelser for at sikre den fortsatte kvalitet, relevans og udvikling. Med ansættelsen af vores ni nye faglærere, der sammen skal dele ansvar og timer, bevæger skolen sig væk fra en mere klassisk mesterlære hen imod bredere faglige miljøer, karakteriseret ved ledende faglærere, der er aktive i branchen og samlet repræsenterer et bredere metodisk og erfaringsmæssigt felt. Film- og mediebranchen har ændret sig markant de seneste ti år og det øger kompleksiteten af, hvad man som lærer skal have med sig af erfaring. Derfor har det været en vigtig ambition for skolen, at vores nye faglærere skal kunne bevare deres professionelle tilknytning til branchen, sideløbende med deres ansættelse her på skolen”, siger rektor Tine Fischer.
Det nye hold på dokumentarlinjen kommer med markante, ledende profiler inden for både den klassisk observerende dokumentarfilm, den kunstnerisk hybride og den journalistisk undersøgende. Dokumentarinstruktør Phie Ambo (’70/30’, ’Genopdagelsen’, ’…Når du kigger væk’, ’Så meget godt i vente’), journalist, dokumentarinstruktør og Cavlingprisvinder, Nagieb Khaja (’Taliban Land’, ’Mit Afghanistan’), dokumentarinstruktør Malene Choi (’The Return’, ’Dyret’) og mangeårig filmkonsulent på det danske og svenske filminstitut, Cecilia Lidin skal fremover dele det faglige og kunstneriske ansvar på dokumentarinstruktøruddannelsen.
Om de fremtidige visioner for uddannelsen, udtaler det nye lærerteam:
”Det skal være en uddannelse mellem tradition og fornyelse, hvor dokumentarfilmens genremæssige bredde er repræsenteret og hvor eleverne bliver præsenteret for forskellige tilgange til at lave film. Det er vores vision at åbne uddannelsen mod omverdenen og resten af skolen, at give plads til tværfaglige samarbejder og udvikle det enkelte kunstneriske talent samtidig med, at vi klæder de fremtidige dokumentarinstruktører på til den virkelighed, som de møder udenfor skolen. Vi ønsker at skabe et studiemiljø, hvor den åbne, kreative dialog bygger på en solid base af respekt, sammenhold og stabilitet, som skal styrke den enkelte elevs skaber- og fortællerlyst, udtaler de fire nye faglærere på dokumentarinstruktøruddannelsen ”
På filmfotografuddannelsen har Filmskolen ansat tre af landets dygtigste filmfotografer. Cat Pattinama Coleman, der kommer med en baggrund inden for både dokumentarfilm, spillefilm og kunstfilm, bl.a. som fotograf på ’Psykosia’, ’Prelle – Lytter til mig selv’ og ’Christian IV - Den sidste rejse’, vil sammen med filmfotograf Louise McLaughlin (’Kastanjemanden’, ’Vores mand i Amerika’, ’Harpiks’) og fotograf og mangeårig gæsteunderviser på skolen Kim Hattesen dele fagansvaret på uddannelsen. Coleman og Hattesen vil have det daglige ansvar, mens McLaughlin er tilknyttet som ekstern faglærer med en central rolle i det nye udviklingsarbejde. Det nye hold fotolærere vil i de kommende år have særligt fokus på uddannelsens kunstneriske udvikling og på at forme en branche med nye standarder, ikke mindst indenfor arbejdsmiljø.
“Vi vil søge at styrke elevernes kerne og kunstneriske blik, danne dem som kreative ledere, og skabe grobund for et rigt og mangfoldigt arbejdsmiljø i branchen. Sideløbende med, at vi vil arbejde for et højt fagligt og tidssvarende niveau på håndværket, vil vi inspirere eleverne og bevæge os ind i en ny og spændende fremtid. Som de nye faglærere har vi en fælles vision, hvis styrke også ligger i vores forskellighed. Vores ønske er, at eleverne finder styrken både som individuelle kunstnere, men også som fælles hold.”
På Filmskolens klipperuddannelse fortsætter Henrik Thiesen som faglærer i team med en af branchens førende klippere, Sofie Marie Kristensen, der har klippet en lang række nyskabende spillefilm og tv-serier som ’Team Hurricane’, ’Venuseffekten’, ’Doggystyle’ og ’Carmen Curlers’. En fortsat praksisnær undervisning og øget bevidsthed omkring bæredygtige arbejdsforhold er på dagsordenen hos de to faglærere.
”Dansk film har en stærk klippetradition, der bygger på samarbejde, mod, personlighed og vigtigst af alt et solidt fagligt fundament. Filmskolens klippelinje har været en hjørnesten i denne tradition, og vi vil derfor fortsat basere uddannelsen på en høj vægtning af praksisnær læring. Vores fremmeste opgave er at nære den enkelte elevs kunstneriske stemme og give dem selvtilliden til at udfolde den. For at sikre en stærk fremtid for dansk film har vi også fokus på at styrke elevernes bevidsthed om arbejdsproces og -miljø og hvad der skal til for at udfolde en lang og bæredygtig karriere”.
Phie Ambo er uddannet dokumentarfilminstruktør fra Den Danske Filmskole i 2003, og startede i 2009 produktionsselskabet Danish Documentary sammen med Sigrid Dyekjær, Pernille Rose Grønkjær og Mikala Krogh. I sine dokumentarfilm behandler Phie ofte store emner som familierelationer, kærlighed, kreative processer, kunstig intelligens, bæredygtighed og bevidsthed, blandt andet i sine prisvindende film 'Family' (2001), 'Gambler' (2006), ’Så meget godt i vente' (2014) og trilogien 'Mechanical Love' (2007), 'Free the Mind' (2012) og '…Når du kigger væk' (2017).
Malene Choi har en baggrund inden for arkitektur og er uddannet dokumentarfilminstruktør fra Den Danske Filmskole i 2005. Hun har instrueret en række prisvindende korte fiktions- og dokumentarfilm, blandt andet ’Dyret’, der vandt en Robert for bedste kortfilm i 2011. I 2018 debuterede hun i det lange format med 'The Return', som fik verdenspremiere på filmfestivalen i Rotterdam og efterfølgende blev vist på mere end 50 internationale filmfestivaler, heriblandt Hot Docs, New Horizons og Gøteborg. I 2023 får hendes fiktionsspillefilmdebut ’Stille Liv’ verdenspremiere.
Med en baggrund fra Filmvidenskab på Københavns Universitet og et afsluttende speciale om dokumentarfilmens etiske dilemma, har Cecilia Lidin i mere end 25 år arbejdet med udviklingen og finansieringen af dokumentarfilm i både national og international kontekst. Fra 2006 til 2009 var hun kunstnerisk leder af Odense Filmfestival, og fra 2009 overtog hun sammen med Hanne Skjødt ledelsen af European Documentary Network frem til 2011, hvor hun skiftede til en stilling som filmkonsulent for dokumentarfilm på det svenske filminstitut. Fra 2015 til 2020 var Cecilia filmkonsulent for dokumentarfilm på det Danske Filminstitut - og har siden arbejdet som programmer af Nordisk Panorama samt diverse konsulterende roller for IDFA, Docs Barcelona, CinéDoc-Tiblisi. I skrivende stund er hun tilbage på det svenske filminstitut som vikarierende filmkonsulent.
Nagieb Khaja er uddannet journalist fra Syddansk Universitet i 2004. Han står bag en lang række internationalt anerkendte og prisvindende dokumentarfilm og reportager om krigen i Afghanistan og Syrien, der er blevet vist på bl.a. BBC, Al Jazeera English, Vice International og Guardian. Nagieb er også forfatter og har skrevet de to anmelderroste bøger om sine oplevelser i Syrien og Afghanistan, ’Du må ikke græde, for så mister du blod’ og ’Historien der ikke bliver fortalt’. Senest vandt han sammen med tre kolleger fra Ekstrabladet Cavlingprisen for afsløringerne om de danske børn i Syrien.
Cat Coleman er uddannet filmfotograf fra Den Danske Filmskole årgang 2011-2015. Hun vandt prisen for bedste fotografering for sin afgangsfilm ’Sorte måne’ ved Ekko Shortlist Awards i 2016. Siden har Cat arbejdet som filmfotograf på en række dokumentarfilm, spillefilm og kunstfilm, heriblandt ’Prelle – Lytter til mig selv’ (2020), ’Psykosia’ (2019) og ’The Return’ (2018), ’ Christian IV - Den sidste rejse’ og har desuden været en markant stemme i den offentlige debat om inklusion og repræsentation i filmbranchen.
Kim Hattesen er uddannet filmfotograf fra Den Danske Filmskole i 1984, og har siden arbejdet som filmfotograf på en lang række reklame-, dokumentar- og spillefilm, blandt andet Lone Scherfigs ’Kajs fødselsdag’ (1990) og Lars von Triers ’De fem benspænd’ (2003). Kim har været tilknyttet underviser på Den Danske Filmskole i mange år, ligesom han har undervist på Den Norske Filmskole og filmskolen i Bhutan.
Louise McLaughlin blev uddannet filmfotograf fra Den Danske Filmskole i 2015 med afgangsfilmene ’Mikro’ og ’Sia’. Allerede året efter filmede hun Annika Bergs genrebrydende og æstetiske ’Team Hurricane’’. I 2020 blev hun nomineret til en Bodil Talentpris for sit arbejde på Daniel Borgmans ’Harpiks’ og året efter modtog hun både en Bodil og en Robert for bedste fotograf på Christina Rosendahls ’Vores mand i Amerika’. Louise har derudover bl.a. været fotograf på tv-seriehittet ‘Kastanjemanden’, og sidder som bestyrelsesmedlem i Dansk Filmfotograf Forbund, hvor hun bl.a. har fokus på skabelsen af et bedre arbejdsmiljø i branchen.
Sofie Marie Kristensen er uddannet filmklipper fra Den Danske Filmskole i 2015. Siden 2017 har hun været tilknyttet Filmskolen som gæstelærer og klippekonsulent. Sofie har været filmklipper på flere prisvindende, danske spillefilm og tv-serier, heriblandt Annika Bergs ’Team Hurricane’ (2017), Anna Emma Haudals ’Venuseffekten’ (2021) og alle tre sæsoner af DR-hittet ’Doggystyle’. I 2018 var hun nomineret til en Bodil talentpris for ’Brakland’ og i både 2020 og 2022 var hun nomineret til en Robert for bedste klipper for henholdsvis ’Harpiks’ og ’Venuseffekten’.
Henrik Thiesen er uddannet filmklipper fra Den Danske Filmskole i 2005 og har siden 2020 været ansat som faglære på filmklipperuddannelsen. Henrik har et langt bagkatalog som klipper på danske tv-serier, dokumentar- og spillefilm, bl.a. Mikkel Munch-Fals’ ’Swinger’ (2016), Erik Clausens ’Aldrig mere i morgen’ (2017), ’Bedrag’, ’Borgen’, ’Rita’ og ’Den som dræber’.