Masterclass: Birgitte Stærmose

Den 26. januar tager vi hul på en ny sæson af Kulturinstitution på Filmskolen, når vi fortsætter vores Masterclass-serie med filmaktuelle Birgitte Stærmose, som giver et eksklusivt indblik i sin unikke karriere i samtale med filmredaktør på Dagbladet Information Christian Monggaard. Inden samtalen viser vi Stærmoses nyeste værk ‘Afterwar’.

Selvom det ikke skorter på hverken meritter eller internationale kæmpeproduktioner, kan man godt få det indtryk, at Birgitte Stærmose er uden for kategori. For hendes filmografi er et kludetæppe af både korte og lange filmformater, dokumentar og fiktion, og så er der alle dem, som sammenblander lidt af det hele. Film, som falder uden for genrekonventioner, uden for kategori.

Der er unægtelig meget at snakke om, når det kommer til Birgitte Stærmose. Med et imponerende langt bagkatalog, er hun en af landets mest produktive instruktører, og det har hun været længe. Dels har hun i løbet af de seneste fem år arbejdet som hovedinstruktør på en række internationale dramaserier for Starz og Netflix, men hun har også instrueret flere afsnit i den aktuelle HBO-serie 'Industry' der er blevet kaldt arvtageren til 'Succession'. Og så formår hun ovenikøbet at lancere et 15 år langt hjerteprojekt midt i alt det.

For ‘Afterwar’, som både var udtaget til filmfestivalen i Berlin og på dette års CPH:DOX, har været længe undervejs. Faktisk er den en direkte forlængelse af ‘Ønskebørn’ fra 2009, hvor Stærmose for første gang bevæger sig ud i grænselandet mellem fiktion og dokumentar for at gengive en øjenvidneberetning fra det krigshærgede Kosovo. Og ligesom dengang filtreres virkeligheden gennem øjnene på en række børn, som sælger nødder og cigaretter på gader Pristina. Eller det vil sige tidligere børn.

For hovedpersonerne i ‘Afterwar’ er de samme, som dengang for 15 år siden i ‘Ønskebørn’ kiggede os direkte i øjnene og konfronterede os med et af de mest dystre kapitler i Europas moderne historie.

Den 26. januar kan du møde Birgitte Stærmose og høre hende fortælle om sin tætte tilknytning til Kosovo og det land, hvis historie skulle blive afgørende for hendes kunstneriske virke. Men vi skal også dykke ned i hendes øvrige bagkatalog, der bl.a. tæller spillefilmene ‘Camino’ (2023) og ‘Darling’ (2017) og høre hende dele ud af sine arbejdsmetoder og det håndværk hun mestrer i samarbejdet mellem instruktør og medvirkende – undervejs med klip fra en bred vifte af hendes værker. Samtalen modereres af filmredaktør ved Information, Christian Monggaard.

Inden samtalen begynder, viser vi ‘Afterwar’ i Filmskolens biograf.

Program

Kl. 12.00

Dørene åbner

Kl. 12.30-14.00

Visning af ‘Afterwar’

Kl. 14.00-15.00

Masterclass del 1

Kl. 15.00-15.30

Pause, kaffe og kage

Kl. 15.30-17.00

Masterclass del 2

Arrangementet er en del af Filmskolens eventrække ‘Masterclass’, præsenteret i samarbejde med Dagbladet Information, hvor erfarne og kunstnerisk nysgerrige filmskabere over flere timer dykker ned i deres værk, karriere og kunstneriske udvikling. Samtaler, hvor der er tid til at skrue ned for tempoet og få et dybere indblik i de filmskabere, der er med til at forme vores forestillingsverden.

Moderator