Visuel Storytelling i Virtual Production: Fra vision til virkelighed

Advanced VP er et to-dages kursus for filmfolk, som får lov at stifte bekendtskab med et topprofessionelt set-up og på den måde får udvidet forståelsen af, hvordan virtual production kan bruges. På kurset gennemgår vi først grundlæggende virtual production og dets mange kreative muligheder. Der veksles både mellem teori og en hands-on tilgang i FilmGExR's imponerende studie i Skovlunde.

Film og tv-produktioner støder ofte hurtigt på en række logistiske udfordringer. For hvad gør mindre produktioner med de scener, der eksempelvis foregår på et tog, i en bus eller på vandet? Her kan ny banebrydende filmteknologi som virtual production agere både økonomisk og kreativ redningskrans. Og på dette kursus får du unik mulighed for at afprøve dets perspektiver i et fuldtonet professionelt set-up.

Kurset henvender sig til instruktører, fotografer, dramatikere og production designere, som ønsker at tilføje virtual production til deres vifte af redskaber. Vi ser på kreative muligheder med virtual production, hvornår det giver kreativ mening at bruge Virtual Production som værktøj, integration af virkelige og virtuelle elementer, Pre-visualisering, kørebilleder og plate produktion, samt digital scenografi. Derudover vil der være praktiske øvelser i Filmgears VP studie.

Sammen med VFX Producer Mikael Windelin gennemgår vi processen fra manus-breakdown og content production til LED-skærme og studieopsætning med dekorationer og lys. Her vil deltagerne få et indblik i de tekniske udfordringer med fokus på kreative løsninger og muligheder.

Tak til Uddannelses- og Forskningsstyrelsen.

Program:

9. november

9:00–10:00: Velkomst og kaffe

Introduktion til Skandinavisk VP

10:00–12:00: Kreative muligheder ved VP

Tekniksnak, forbedret historiefortælling og en ny produktionsproces.

12:00–13:00: Frokost
13:00–14:15: Talks

Plate produktion og inspirationstalk

14:15–14:30 Pause
14:30–16:30: Optagelse på Kørescene

Praktisk øvelse

16:30–17:00: Evaluering af optagelser

10. november

09:00–12:00: Introduktion til 3D Set Forlængelse
12:00–13:00: Frokost
13:00–15:00: Praktisk øvelse med 3D-Set
14:30–17:00: Evaluering og refleksion

Kurset inkluderer en praktisk del, hvor deltagerne selv får lov til at eksperimentere med virtual production i en filmproduktion. Dette omfatter pre-visualisering og virtual set design, samt optagelser på LED-stagen hos FilmGEAR. Her vil der være mulighed for at prøve forskellige typer scener og virtuelt indhold og opleve samspillet mellem fysisk og virtuelt set design. Der lægges særlig vægt på samarbejdet mellem lys og foto for at skabe en usynlig brug af virtual production i det færdige resultat.

Målet er, at deltagerne forlader kurset med en avanceret forståelse for, hvornår det kreativt og økonomisk giver mening at bruge virtual production til fiktionsprojekter, og hvad det indebærer for processen.

Hvem er kurset for?

Kurset er tilrettelagt for de kreative HOD's på spillefilm og tv drama: Instruktører, fotografer, manuskriptforfattere og production designere.

Det er vigtigt, at alle deltagere har et dansk CVR nummer.

Ansøgningsproces:

Man kan ansøge dels med en konkret kreativ udfordring, men også hvis man blot vil vide mere om VP løsninger.

Kort motiveret ansøgning, CV, CVR-nummer sendes til efteruddannelsen@filmskolen.dk

Undervisere