Mini MBA - International Financing and Business Development

Den Danske Filmskole tilbyder et helt nyt Mini MBA-format i international finansiering og forretningsudvikling. Udviklet af erfarne fagfolk Christian Wikander og Marike Muselaers er forløbet skræddersyet til at styrke ledelseskompetencerne i den audiovisuelle branche og hjælpe producenter med at håndtere økonomiske, ressourcemæssige, logistiske samt HR-udfordringer. Kurset er også designet til at omfatte de seneste teknologiske fremskridt og den hastigt skiftende digitale markedsudvikling. Gennem seks moduler vil deltagerne opnå værktøjer til strategisk ledelse, entreprenørskab og international finansiering, hvilket vil gøre dem i stand til at konkurrere på det globale marked.

Den audiovisuelle branche lider under en mangel på ledelseskompetencer. Små og mellemstore producenter vokser hurtigt, men står ofte overfor økonomiske, tidsmæssige, logistiske og HR-udfordringer, som de er dårligt rustet til at tackle. For at sikre social bæredygtighed i branchen er det nødvendigt at formidle dybdegående ledelsesværktøjer, samtidig med at der fokuseres på de seneste teknologiske fremskridt og den hastigt skiftende digitale markedssituation.

I en global medievirkelighed er kendskab til forretningsudvikling afgørende for overlevelse. Det handler ikke længere kun om finansiering, men også om strategisk ledelse, rettigheder, entreprenørskab, forhandlingsteknikker, forretningsplaner og international lovgivning. Fremtidens indholdsproducenter skal forstå, hvordan investorer tænker og agerer for at undgå at blive afhængige af globale aktører.

Kurset henter inspiration fra andre brancher og bidrager til, at fremtidens iværksættere og ledere tør udvikle deres selskaber, IP og andre produkter. Her får man de værktøjer, netværk og know-how, som er nødvendigt for at drive forretning og udvikle fremtidens digitale, visuelle marked.

Ved afslutningen af kurset har deltagerne udarbejdet en skriftlig forretningsplan for deres virksomhed med hjælp fra underviserne. Der kan forventes noget forberedelse mellem hvert modul, ca. 100 siders læsning. Kurset er udviklet af Christian Wikander og Marike Muselaers i samarbejde med Den Danske Filmskole, og gennemgående kursusleder er Christian Wikander.

En Mini MBA er en kortere og mere koncentreret version af en traditionel MBA (Master of Business Administration). Forløbet er designet til at give deltagerne en grundlæggende forståelse af forretnings- og ledelseskoncepter uden den tid og omkostning, der normalt er forbundet med en fuld MBA. 'Mini MBA - International Financing and Business Development' vil strække sig over 6 kompakte moduler i løbet af efteråret 2024 og foråret 2025.

Mere information om forløbets struktur og undervisere følger nedenfor.

Bemærk:

Mini MBA-forløbet vil blive afholdt på engelsk, og det fulde program samt underviserliste følger i løbet af sommeren.

Mini MBAs strukturindhold:

Modul 1: Leadership (16.–17. november)
  • Opbyg tillid og lær hinanden at kende.
  • Samarbejdsevner og personlig ledelse.
  • Kreativ ledelse og udvikling.
  • Kommunikation med kreative.
  • Personlige kerneværdier og livsformål.
  • Identificer din virksomheds niche og hvad der gør en stor leder.
  • Case scenarios.
  • Design din forretningsplan.
Modul 2: Entrepreneurship (7.–8. december)
  • Entreprenørskab og opstart af virksomhed.
  • Forretningsudvikling, effektivitet og planlægning.
  • Finansiel ledelse.
  • Hvordan håndterer vi disruption og læring fra andre virksomheders udfordringer.
  • Byg din egen virksomhed.
  • Case scenarios.
Modul 3: Strategy (18.–19. januar)
  • Forandringsledelse.
  • Strategisk ledelse.
  • Case scenarios.
Modul 4: Market (1.–2. marts)
  • Introduktion til AI og dataanalyse.
  • Publikumadfærd og internationale markedstrends.
  • Marketing og læringer fra non-scripted indhold.
  • Case studies og analyse af publikumsadfærd
Modul 5: International Financing (29.–30. marts)
  • Forhandlingsteknikker.
  • International finansiering og film- og medielovgivning.
  • Kontrakter og rettigheder.
Modul 6: Moving Forward (3.–4. maj)
  • Opsummering og deling af læringer.
  • Lederskab i praksis og præsentation af forretningsplaner.
  • Kort skriftlig opgave og vigtigheden af netværk.

Hvad lærer du?

• Forbedring af samarbejdsevner.
  • Strategisk, forandrings-, personlig og kreativ ledelse.
  • Entreprenørskab og ledelse af egen virksomhed.
  • International finansiering og planlægningsværktøjer.
  • Brug af AI og data, publikumsadfærd og marketing.
  • Forhandlingsteknikker og international finansiering.
  • International film- og medielovgivning, kontrakter og rettigheder.

Målgruppe:

Denne MiniMBA henvender sig til producenter, der ønsker at styrke deres ledelseskompetencer og forståelse af international forretningsudvikling. Det er ideelt for små og mellemstore producenter, der ønsker at vokse og blive mere konkurrencedygtige på det globale marked. Kurset foregår på engelsk.

Ansøgningsproces:

Der skal indsendes en ansøgning via Den Danske Filmskoles e mail: efteruddannelsen@filmskolen.dk. Ansøgningen inkluderer en kort beskrivelse af din nuværende rolle i branchen, karrieremål og hvordan du forventer, at kurset vil hjælpe dig med at nå disse mål. Ansøgningsfristen er 17. september, og udvælgelsen vil ske på baggrund af erfaring og motivation.

Husk, at kursusdeltagere, der arbejder professionelt inden for den danske filmbranche, kan ansøge Filminstituttets støttepulje til efteruddannelse og kompetenceudvikling. Støtteordningen henvender sig til personer, der arbejder eller har arbejdet professionelt inden for den danske filmbranche, samt personer som har opnået relevant uddannelse inden for filmproduktion eller filmbranchen.
Puljen støtter kursusgebyr på op til DKK 25.000 for kurser.

Støttet af

For yderligere spørgsmål, kontakt

Ene Rasmussen.jpeg
Ene Katrine RasmussenBranche- og efteruddannelseschef20 47 02 90ekr@filmskolen.dk