Lær at samskabe med børn og unge

Forsøger du også at ramme børn og unge med dit indhold? Og vil du være endnu mere relevant for dem? Hvis du godt kunne tænke dig at forstå målgruppen og få værktøjerne til, hvordan du involverer dem som en del af din kreative proces, så er det her kursus for dig. Her lærer du alt fra konkrete metoder til indsigt i rekruttering og rammesætning, så målgruppens ideer og input kan skabe en reel forandring i måden, du arbejder på.

At skabe indhold til børn og unge er en svær disciplin for netop disse målgrupper er konstant under forandring.

På dette kursus får du en grundig indføring i, hvad der kendetegner de forskellige aldersgrupper, og hvordan du arbejder med dem. Vi fylder din rygsæk med værktøjer, metoder og procesdesigns, som gør det muligt for dig at styre og facilitere samskabelse i relation til dit projekt og den målgruppe, som du skaber indhold til.

Du får vores bedste tips og tricks til at få adgang til målgruppen, og så bliver du klogere på, hvilke konstellationer der fungerer godt og mindre godt.

Desuden giver vi dig mulighed for at arbejde med den forandring af mindset, som reel samskabelse med målgruppen kræver. Og så får du masser af mulighed for at afprøve teorierne i praksis. Vi får både besøg af producenter, som selv har været processen igennem, og vi har naturligvis målgruppen på besøg flere gange.

Kurset løber over den 3. marts, 4. marts, 19. marts, 20. marts og 21. marts.

Program:

Modul 1: Hvorfor og hvordan?

Dag 1: Målgruppe og mindset

  • Hvordan involverer du? Hvad kan det gøre? Hvem er målgruppen?
  • Gæster og case: Producent Asser Bo Paludan om involvering af børn og unge på DR1’s julekalender ”Tidsrejsen II” og fiktionsserien 'Salsa'.

Dag 2: Metoder og værktøjer

  • Temaer: Hvordan bygger du din proces op?
  • Gæster og case: Caroline Svartdahl, BBC Studios Norge
Modul 2: Hands on

Dag 3: Byg din egen case

  • Temaer: Arbejde med og udvikling af session, tjeklisten, rekrutteringsværktøjer
  • Gæster: Kreativ projektleder Line Samuelsen

Dag 4: Session med målgruppen

  • Hands on med co-creation, din egen session.
  • Gæster: live eksempel med målgruppen + børn og unge fra hele Danmark
Modul 3: Feedback og nye skridt

Dag 5: Brug det, du får med hjem

  • Temaer: forankring og implementering af feedback og dine nye skridt
  • Gæster: Matilde Edith Rasmussen, DR B&U

Hvad lærer du?

  • Interview af børn og unge.
  • Metoder til involvering.
  • Hvordan du forankrer inputs fra målgruppen.
  • Facilitering.
  • Rekruttering.
  • Procesdesigns til facilitering af workshops.

Hvem er kurset for?

Arbejder du med børn og unge og har projekter, hvor du skal engagere og motivere dem inden for dit indholdsfelt? Så er dette kursus noget for dig og resten af dit team.

Ansøgningsproces

Du bedes sende en kort ansøgning til efteruddannelsen@filmskolen.dk. Derudover skal du ansøge med et konkret projekt, som du ønsker at udvikle i samarbejde med børne- eller unge målgruppen. Hvis du som ansøger allerede er i gang med et projekt, kan dette bruges. Desuden kan kurset søges i par, og man er derved sikret at komme til at samarbejde.

Husk, at kursusdeltagere, der arbejder professionelt inden for den danske filmbranche, kan ansøge Filminstituttets støttepulje til efteruddannelse og kompetenceudvikling. Støtteordningen henvender sig til personer, der arbejder eller har arbejdet professionelt inden for den danske filmbranche, samt personer som har opnået relevant uddannelse inden for filmproduktion eller filmbranchen.
Puljen støtter kursusgebyr på op til DKK 25.000, og næste ansøgningsfrist er den 4. februar 2025. Læs mere her.

For yderligere spørgsmål, kontakt

Ene Rasmussen.jpeg
Ene Katrine RasmussenBranche- og efteruddannelseschef20 47 02 90ekr@filmskolen.dk

I samarbejde med

Mød: