15. feb. 2023

Jakob Høgel er ny uddannelses- og forskningschef på Den Danske Filmskole

Den Danske Filmskole sætter skub i den strategiske udvikling af skolens uddannelses- og forskningsaktiviteter med ansættelsen af Jakob Høgel i en nyoprettet stilling som ny uddannelses- og forskningschef.

Jakob Høgel er fra 1. februar ansat som ny uddannelses- og forskningschef på Den Danske Filmskole, hvor han i tæt samarbejde med skolens rektor skal stå i spidsen for at drive den samlede udvikling af skolens otte uddannelser og den kunstneriske forskning.

“Filmskolen skal være internationalt førende og bidrage markant til udviklingen af en branche i transformation og vækst. Det gør vi ved at sikre uddannelser, der står på den nyeste viden og branchemæssige erfaring, forankret i et bredt fagligt netværk, såvel nationalt som internationalt. Skolen vil derfor de kommende år styrke et professionelt, levende og kunstnerisk udviklings- og forskningsmiljø, der skal have fokus på de vigtigste dagsordner for Filmskolen og den branche, vi er en del af. Med ansættelsen af Jakob Høgel, kommer Filmskolen i endnu højere grad til at sikre sammenhængen mellem udviklingen af uddannelserne og forskningsaktiviteterne, hvilket både vil komme studerende og den professionelle branche til gavn, siger rektor Tine Fischer.

Jakob Høgel kommer fra en tidligere stilling som kreativ chef på Nationalmuseet og har mere end 20 års erfaring med ledelse og udvikling af kreative og organisatoriske processer i filmbranchen både herhjemme og internationalt som konsulent, producent og kunstnerisk leder af talentordningen New Danish Screen på Det Danske Filminstitut.

Om ansættelsen, udtaler Jakob Høgel:

“Jeg glæder mig til at bidrage markant til den udvikling, Filmskolen er i gang med. Uddannelserne skal styrkes med lærerne i centrum og på et solidt grundlag af viden om nye generationer, om hvad der sker i film- og spilbrancherne, om tidssvarende didaktik og om kunstens muligheder og forpligtelser i samfundet. Jeg er klar til at gøre brug af mine erfaringer fra filmbranchen, fra filmskoler i Manchester og i Mellemøsten og fra en række udviklingsprojekter om talentudvikling, innovation og offentlig-privat samskabelse. Jeg er lige så klar til at møde nye studerende og til at blive overvældet af andres idéer og nye måder at arbejde og lave kunst og uddannelse på”.

Om Jakob Høgel

Jakob Høgel har arbejdet i filmbranchen i over 20 år, bl.a. som dramaturgisk konsulent for Rough Cut Service, som filmkonsulent for den Vestdanske Filmpulje og som kunstnerisk leder af New Danish Screen på DFI (2007–2014). Han har derudover produceret en række kunstnerisk banebrydende film, senest ’Sankt Bernhard Syndikatet’ og ’Til vi falder’. I 2004 grundlagde han produktionsselskabet Cosmo Doc, hvorigennem han har produceret internationale prisbelønnede dokumentarfilm som ’Prostitution bag sløret’ og ’Gasolin’. Fra 2019-2022 var han ansat på Nationalmuseet, først som kreativ producer og udviklingskonsulent og senest som kreativ chef. Jakob er uddannet i social- og kulturantropologi fra Københavns Universitet.