Picture This 2024: Small Hacks, Big Wins

Den 24. september vender endagskonferencen Picture This tilbage, men flytter i år ind i Dronningesalen på Den Sorte Diamant. Under overskriften 'Small Hacks, Big Wins' udforsker Picture This krydsfeltet mellem historiefortælling, teknologi og visioner for nutidens og fremtidens filmskabelse.

Året præges af drastiske forstyrrelser. Hollywood-strejkerne og forvarslerne om strejker i Europa har standset produktioner, ført til konkurs for både store og små studier, skabt en tsunami af indhold, lammet streaming branchen og udfordret salg og udgivelse af uafhængige produktioner. Alt dette har bidraget til, at branchen føler sig ramt af en global multikrise. Og naturligvis AI, der bevæger sig væk fra små trin og i stigende grad anvendes på tværs af hele værdikæden i branchen fra lyd til billedgenerering og postproduktion samt virtuel produktion.

Men i denne nye og turbulente verdens tilstand, hvor små, hurtige og slanke løsninger erstatter det langsomme og overdådige, synes industriens innovatører og frontløbere at blive mere modstandsdygtige og indflydelsesrige end nogensinde før. 2024 er et år, hvor alle, herunder nogle af verdens mest kendte studier og Virtual Production-powerhouses, søger efter nye, omkostningseffektive og originale tricks for at gøre små skalaer endnu bedre end gårsdagens store produktioner. Denne nye verden, vi bevæger os ind i, er en verden af samarbejde, eksperimenter og nye måder at omdanne små tricks til store gevinster på. 2024-udgaven af PICTURE THIS_24, der finder sted den 24. september på Det Kongelige Bibliotek, har derfor passende titlen "Små Tricks, Store Gevinster" med fokus på branchens tilstand og løsninger, især inden for AI og virtuel produktion, midt i en global polykrise.

Denne endagskonference præsenterer 12 verdensledende talere, case studies og samtaler og vil dække, hvad der er hot inden for virtuel produktion for mindre lande og producenter, hvordan man bygger, styrer og driver VP effektivt på en lille, europæisk skala, hvilke centrale anvendelser og arbejdsgange der er for alle branchepositioner både over og under stregen, hvordan AI implementeres af forfattere, instruktører og produktionsselskaber, hvilke juridiske og etiske retningslinjer der gælder for kunstig intelligens i små lande og uafhængig film, og hvordan man opretter et animations- og VFX-studie, der kan tiltrække mere end 2 millioner følgere på få måneder. Konferencen vil specifikt inkludere nedbrydninger af de nyeste europæiske hitfilm og tv-serier for at demonstrere, hvordan de nyeste teknologier er blevet uundværlige værktøjer for branchens fremmeste og hvilke de nyeste små tricks er for kreative og økonomiske sejre.

Konferencen åbnes af en af verdens mest fremtrædende visionære inden for virtuel produktion, Christina Lee Storm, hvis karriere spænder fra produktioner for Hongkongs legendariske Johnnie To til uafhængige filmproducent Bron Studios, Dreamworks Animation og sidst men ikke mindst hendes ledelse af Netflix' overgang til virtuel produktion. Christina Caspers Röhmer fra Tysklands VFX-styrkecenter Trixter og Nils Pauwels fra Amsterdam-baserede VP-studiet Ready Set Studios vender tilbage til København under banneret for Institute of Immersive Media, en organisation der fremmer virtuel produktion og innovation inden for filmmageri, hvilket giver deltagerne førstehåndsviden om, hvordan man opbygger, styrer og succesfuldt implementerer VP og de nyeste produktions teknologier for europæiske indie-film og tv-serier.

En af Hollywoods førende unge stemmer og mest populære undervisere inden for AI-drevet instruktion, Dave Clark, vil give et hands-on indblik i, hvordan AI-værktøjer kan styrke instruktører inden for alt fra kortfilm til spillefilm og kommercielle projekter, mens Anna Giralt Gris og Jorge Cabballero fra Barcelona-baserede Artefacto Films, også en partner i Open Docs for Runway, vil demonstrere, hvordan de nyeste AI-værktøjer bør implementeres for at sikre succes for spille- og dokumentarfilmskabere i et lille studie. Da AI bør handle om etiske anvendelser, er konferencen stolt af at kunne byde velkommen til Anna Bulkah, en af de førende globale eksperter inden for AI-etik for filmindustrien fra den legendariske syntetiske stemme pioner Respeecher, hvis seneste anvendelsesområder omfatter Cannes konkurrence-hittet "Emilia Perez'' og den seneste biografiske film om Edith Piaf.

Andre talere inkluderer Volya Paulovich fra London-baserede Pentopix, der udvikler en brugervenlig løsning til at omdanne filmmanuskripter til virtuelle produktionsset til forvisualisering og scenografisk design, og Kate Armstrong Smith fra Othelia, der udvikler AI-baserede værktøjer og kulturelt følsomme sprogmodeller for manuskriptforfattere til at visualisere deres ideer og tage deres manuskripter til det næste niveau. Særlige case studies af de nyeste VP-sager fra regionen og Europa vil blive modereret af Danmarks VFX-supervisor par excellence, Mikael Windelin. En prominent sag vil være af den danske instruktør Fenar Ahmad (Darkland I, Valhalla, Darkland II), der kreativt arbejder med AI på et nyt filmprojekt.

2024-udgaven er kurateret af Sten Saluveer, leder af Cannes Next ved Marche Du Film - Festival de Cannes, og administrerende direktør hos Storytek Innovation Studio.

Den fulde lineup for Picture This annonceres i august 2024.

Målgruppe:

Professionelle inden for audiovisuel sektor. Instruktører, manuskriptforfattere, producenter, produktionsdesignere, postproduktionsprofessionelle, kreative teknologer, VFX-specialister, filmfonde, forskere og studerende.

Tilmelding:

Bemærk, at studerende og freelancere skal dokumentere dette ved ankomst.

I samarbejde med:

For yderligere information, kontakt

Ene Rasmussen.jpeg
Ene Katrine RasmussenBranche- og efteruddannelseschef20 47 02 90ekr@filmskolen.dk

Mød