Sådan designer og styrer man et virtuelt produktionssæt

Workshoppen viser, hvordan man præevaluerer brugen af nye teknologier og får en øget kreativ frihed i film og serier. Deltagerne vil udforske brugen af nye teknologier i de tidlige stadier af udviklingen af film- og tv-projekter. Formålet er at styrke den kreative frihed og øge effektiviteten under optagelserne.

Under udviklingsfasen af et film- eller serieprojekt bliver manuskript, budget og optagelser ofte opfattet som separate enheder og, i bedste fald afsættes der et for lille budget til postproduktion og VFX. Produktionen bliver ofte ikke betragtet helhedsorienteret før filmen er færdig, og som følge heraf kan kreativ vision, budget og tid gå tabt eller blive forsinket.

Men hvad nu hvis vi kunne forene kreativ vision - uden øjeblikkelige budgetmæssige begrænsninger - og teknologi i de indledende samtaler om et projekt? Kunne vi så arbejde mere effektivt med hensyn til både tid og budget og dermed give det kreative team mere plads til at udforske nye måder at fortælle historier og visualisere på? Svaret er klart JA!

I den første del af denne workshop giver Christina Caspers-Römer og Nils Pauwels et indblik i deres arbejde og deler grundlæggende viden om virtuel produktion fra en teknisk, kreativ og budgetmæssig synsvinkel.

I den anden del får deltagerne mulighed for at præsentere deres egne teknologiske udfordringer i forbindelse med et konkret filmprojekt, diskutere dem med gruppen eller individuelt med de to undervisere og udvikle forslag til innovative løsninger.

Kurset foregår på engelsk.

Program:

Del 1: Introduktion til Virtuel Produktion

Velkomst og introduktion
  • Kort overblik over workshoppenes mål og dagsordenen. Præsentation af underviserne.
Om Virtuel Produktion
  • Tekniske aspekter: Overblik over værktøjer og teknologier til virtuel produktion.
  • Kreative aspekter: Hvordan virtuel produktion forbedrer storytelling og visualisering.
  • Budgetmæssige overvejelser: Integrering af virtuel produktion i projektbudgettet fra starten.
Case studier og projektindsigter
  • Underviserne deler deres erfaringer og indsigt fra nyere projekter. Diskussion om, hvordan de balancerede kreativ vision, teknologi og budget.
Q&A-session
  • Åben diskussion, hvor deltagerne kan stille spørgsmål og drøfte nøglepunkter fra præsentationen.

Del 2: Interaktivt projektarbejde

Præsentation af projekter
  • Hver deltager præsenterer sin projektidé og identificerede tekniske udfordringer. Gruppediskussion og feedback til hver præsentation.
Gruppearbejde og problemløsning
  • Breakout sessioner: Små grupper arbejder sammen om at udvikle løsninger til de præsenterede udfordringer.
  • Facilitatorer giver vejledning og støtte under sessionerne
Gruppepræsentationer og feedback
  • Hver gruppe præsenterer deres løsninger for den bredere gruppe. Åben diskussion for feedback og yderligere drøftelse.
Afrunding og netværk
  • Opsamling af de vigtigste læringserfaringer og takeaways. Mulighed for at netværke og diskutere fremtidige samarbejder.

Hvad lærer du?

Deltagerne vil i kurset udforske integrationen af nye teknologier i de tidlige stadier af film- og medieprojektudvikling med henblik på at forbedre kreativ frihed og effektivitet. Man vil lære, hvordan virtuel produktion forbedrer fortælling og visualisering, og deltagerne arbejder sammen i hold for at finde løsninger på tekniske udfordringer i produktionen.

Målgruppe:

Denne praktiske workshop er designet til film/TV professionelle, der er interesserede i virtuel produktion og kombinerer tekniske, kreative og budgetmæssige perspektiver. Alle professionelle fra manuskriptforfatter, instruktør, showrunner, DoP, belyser, etc. til VFX-producer og supervisor er inviteret - sammen med alle, der er interesseret i at nærme sig disse professionelle områder.

For yderligere information, kontakt

Ene Rasmussen.jpeg
Ene Katrine RasmussenBranche- og efteruddannelseschef20 47 02 90ekr@filmskolen.dk

Mød